Kezdjük a rossz hírrel. Felszállás közben érte baleset a texasi Burnet repülőtéren a Commemorative Air Force C-47-esét, a harmincas években született DC-3-as katonai változatát, a második világháború egyik meghatározó szállítógépét. A balesetről készült videó azt mutatja, hogy a gép farokkerereke gyorsítás közben eljött a betonról, de csak rövid időre, majd a kétmotoros bal felé tért ki, aztán jobbra dőlt, ekkor a jobb szárnyvég érintette a pályát, aztán a bal szárny ért a földhöz és a gép beperdült, a főfutók egyike kitört vagy visszacsuklott, a C-47-es tovább csúszott, kigyulladt és a reptéri tűzoltók beavatkozása ellenére teljesen kiégett: szerencsére a fedélzeten tartózkodó mind a tizenhárom személy, a pilóták, a CAF önkéntesei és családtagok, kijutottak a gépből, néhányan kisebb égési sérüléseket szenvedtek, két embert kellett kórházban ápolni.

(fotó: Matt Gallagher, cbsaustin.com)

A Commemorative Air Force a világ legnagyobb élő repülő múzeuma, az Egyesült Államokban sokfelé lévő „támaszpontjain” alapítványi pénzekből és rengeteg önkéntes segítségével állítják helyre, és ha lehet, üzemeltetik is a repülőképes gépeket az első világháború típusaitól kezdve, kiállításokon és bemutatókon, repülőnapokon mutatják be az amerikai katonai repülés relikviáit.

A balesetben megsemmisült „Bluebonnet Belle” nevű C-47-est Oklahoma City városában építették 1944-ben, majd a partraszállás és a hollandiában lezajlott Market Garden ejtőernyős hadművelet során bekövetkezett súlyos gépveszteségek pótlására a brit Királyi Légierőnek átadott példányok egyike volt. A Bluebonnet Belle főképp Franciaország és Anglia között ingázott, sebesülteket vitt, ellátmányt hozott a hadszíntér közelébe, majd a háború után a kanadai légierő állományába került. 1970-ben sorolták ki a flottából, 1974-től magántulajdonosok üzemeltették, 2002-ben került a CAF tulajdonába, két évig tartó felújítása óta folyamatosan repült, de egyáltalán nem csak bemutatókon: legutóbb például hurrikán-sújtotta övezetekbe vitt segélyszállítmányokat.

A gép a hétfőn kezdődő EAA Air Venture vendége lett volna, hogy sokaknak érthetőbb legyen: egyike lett volna a világ legnagyobb, egyhetes, sokszázezer embert és több mint tízezer repülőgépet megmozgató találkozója oldtimereinek. Egy másik látványosság szerencsére nem baleset miatt marad el: eredetileg Oshkosh szenzációja lett volna egy Twin Mustang, a II. világháború egyik, ha nem a legjobb vadászgépének továbbfejlesztése P-82-es néven. Az eredeti, a koreai háborúban is szereplő típusból 272-t építettek, de nem maradt repülőképes példánya. Egy Georgia állambeli vállalkozás egytörzsű Mustangokból kezdte 2008-ban az újjáépítést, különböző helyekről összeszedett alkatrészekből, megmaradt szerkezetekből, külön probléma volt a szokásos jobbra forgó Merlin-motor és légcsavar mellett balra forgó motor és propeller megtalálása. Az év elején még úgy tűnt, hogy nyárra a munka sikeresen befejeződik, azonban Oshkosh szervezői közleményben jelezték, hogy a gép még nincs teljesen kész, és (a várható hatalmas siker ellenére) nem kockáztatják a megépítői, hogy elvigyék a találkozóra.

Repülni fog viszont Oshkoshban egy másik ikergép: év elején számoltunk be arról, hogy végrehajtotta első felszállását egy különleges szerkezet, amit két orosz Jak-55-ös műrepülőgép összeépítéséből sikerült összehozni, ráadásul a törzseket összekötő centroplánra azóta egy kisebb gázturbinát is szereltek.

(fotó: Yak110.com)

Az idei Oskosh központi témája egyébként a légi üzemanyagtöltés világa. A „The Year of the Tanker” jegyében ott lesz a wisconsini reptéren az amerikai tankerflotta valamennyi fontos gépe: a (DC-10-esből átépített) KC-10, a Boeing 707-es rokona, a KC-135, az üzemanyag-átadásra képes F/A18F, és a tengerészgyalogságnál használt Hercules-tanker, a HC-130P/N. Élő bemutatót is tart a légierő: egy KC-135-ös egy B-1B varia-bombázót fog valóban feltölteni a közönség szeme láttára, igaz, elég magasan, 20 ezer lábon, a reptér légterében. Érdekes, hogy a a szervezők nem említik a legújabb, épp a KC-135-ösök leváltására fejlesztett tankert, a KC-46-ost, amelynek nemrég fejeződött be a berepülési időszaka és ősszel várható az első példány átadása a légierőnek: talán ez lesz a show meglepetése, ha a 767-es bázisán fejlesztett új gép mégis megjelenik.

Oshkosh idei fő témái között szerepel az I. világháború lezárásának, illetve a RAF megalapításának centenáriuma: ellátogat ez alkalommal a találkozóra sok érdekes veterán katonai gép mellett egy 1915-ös Bleriot-replika, a RAf elődje, a Royal Flying Corps színeiben. És persze minden nap gazdag repülőbemutató program lesz, olyan érdekességekkel, mint száz ejtőernyős tömeges ugrása, vagy a hajmeresztően rövid leszállásra képes gépek és pilóták versenye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!