Atlas itat Atlast

iho   ·   2016.11.22. 08:45
cim_tolt

Sikeres tesztrepülések során sikeres utántöltési próbákat hajtott végre két A400-as, az egyik a töltőgép, a másik a fogadó szerepében. A két gép közötti üzemanyag-átadás tömlős-kosaras rendszerben történik. A művelethez a fogadócsövet valamennyi Atlason látni lehet a pilótafülke fölött és balra, az átadó képességet pedig már többször lepróbálták és használták is ugyanebben a rendszerben, de a szárnyak külső részére szerelt függesztményekben lévő berendezéssel.

Amikor viszont az A400-as egy másik hasonló gépet tölt, akkor a tömlő a kosárral a gép rakodótere felől, középen nyúlik ki a fogadó gép felé. Ennek pedig az az érdekessége, hogy az A400-as mögött nagyon erős a turbulencia, a hatalmas légcsavarok keltette örvények összeadódnak az ugyancsak méretes törzs keltette áramlásokkal, a típus bizonyos képességei épp emiatt nem működnek. A gép mögötti zónában egyenletesen repülni meglehetősen izgalmas feladat lehet az üzemanyagra éhes gép pilótájának. A szárnyak felől kisebb problémát jelent a gép örvényzónája.

Ezzel együtt a próba jól sikerült, az A400 a jelek szerint elég nagy ahhoz, hogy a másik A400-as ne dobálja annyira. A teszteket a gyártóhelyről, Sevillából felszállva hajtották végre, a két repülés közben ötven kapcsolatot hoztak össze mind egyenes vonalú repülés, mind forduló közben.

A gyártó közleménye szerint az A400-as az egyetlen olyan tanker, amelynek van a szárny alatt felfüggesztett podok mellett egy harmadik, hátsó-középső tömlős-kosaras utántöltő pontja, amelyből tankolható akár egy másik A400-as, akár a kisebb C-130-as teherszállító. A gép alapkapacitása 63 ezer 500 liter kerozin, ezen kívül lehet gyorsan beszerelni a rakodótérbe a középső tömlőhöz szükséges két további tartályt, egyenként 7200 literrel. A tömlős-kosaras rendszerrel percenként 2000 litert lehet átadni, és az ily módon feltöltött gép 11 ezer kilométeres leszállás nélküli repüléseket teljesíthet húsz tonna hasznos teherrel.

Egy másik hír: a Sevillában készülő A400-asok közül az egyik Zaragozába repült, azaz most adták át az elsőt a spanyol légierőnek. Az Airbus katonai gépeket gyártó részlegének főnöke, az ugyancsak spanyol Fernando Alonso az átadáskor külön hangsúlyozta, hogy ennek mekkora a jelentősége és hogy ez mekkora büszkeséggel tölti el a program spanyol részeseit.

Ami a dolog érdekessége, hogy miközben a gyártó közleménye huszonhét spanyol részről megrendelt gépről beszél, addig a Flightglobal arra emlékeztet, hogy a spanyol légierő vezetői már 2015-ben jelezték: egyelőre csak tizennégy példány átvételét tervezik, a többiről külön döntés kell, hogy szülessen majd 2022 után.

A mostani a harmincnegyedik átadott A400-as a hatalmas késéssel és még mindig technikai problémákkal küszködő európai típusból. A teljes rendelésállomány százhetvennégy gép, és a szállítógép vásárlói között Malajzia az egyetlen, amely magában a programban nem vett részt, úgymond kívülről vásárol A400-ast.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek