A Lufthansa bejelentése, miszerint októberben átköltözik az új berlini repülőtérre, előre vetítette, hogy végre valami komoly dologról van szó, mármint hogy netán sok év után most valóban van esély a világ egyik legfurcsább történelmét elszenvedő nagy légikikötője megnyitására, aztán most befutott a megerősítés: a befolyásos gazdasági személyiségek fórumaként is működő Capital Club egyik üzleti rendezvényén Rainer Bretschneider, a felügyelő bizottság elnöke mondta el, hogy október 31-e lesz a nyitás napja,.

A kommentárok szerint tehát 2012 óta ez az első olyan határidő, amit már komolyan lehet venni, ahhoz képest, hogy a reptér átadásának eredeti éve 2011 lett volna. Ugyanakkor azért Bretschneider is óvatos, az építkezési munkák a hónap végéig befejeződnek, de azért még bőven van tennivaló nyitásig, kábelezés- és vezetékezés-problémákat kell megoldani és végre rá kell, hogy bólintson a minőségbiztosító, a TÜV a beruházásra. Mindeközben a repülőtér mintegy húszezernyi(!) önkéntest keres az áprilisra illetve nyárra tervezett üzemi illetve kiürítési próbákra.

(fotók: berlin-airport.de)

És még ott van maga a logisztikai rémálom, a költözés Telgelről, hogy aztán igazából november elejére vegyék birtokba az utasok is Európa egyik legmodernebb, de leginkább hányattatott sorsú légikikötőjét. A nagy nap november 8-a lesz, a Lufthansa-csoporthoz tartozó Swiss gépe például a foglalási rendszer szerint ezen a napon reggel 8.45-kor száll le Zürich felől és háromnegyed óra múlva indul vissza, de a legeslegelső menetrend szerinti járat az új reptéren a Lufthansáé lesz Frankfurt felé, reggel fél hétkor.

Portálunk indulása óta foglalkozik az „elátkozott reptérrel”, már tavaly ősszel jelezte, hogy a valószínű átadás eg y év múlva, 2020 őszén történik,  az építkezés tizennegyedik évében. Mint emlékeztettünk rá, 2012-ben már majdnem megnyitották, a tervezett népünnepély le is zajlott, de a jeles ünnepség előtt nem sokkal derült ki, hogy az egyéb hiányosságok mellett a tűzvédelmi rendszer sem működik, tehát biztonsági okokból sem lehetett átadni az eredetileg 45 milliós, 2040-re 55 milliós forgalomra tervezett létesítményt. Kérdésessé vált a tetőszerkezet szilárdsága, és már akkor világossá vált, hogy a check-in pultok száma elégtelen a várható forgalomhoz képest.

A fő terminál tavaly esett át egy fontos üzemeltetési teszten, a tűzvédelmi rendszer végre átment a vizsgán, de Engelbert Lütke Daldrup igazgató még akkor is nyitva hagyta, hogy a 2020-as átadás valóban bekövetkezik. Amit akkor lehetett tudni: a kábelezés problémáján túl van gond még a poggyászkezelő és az utastájékoztató rendszerrel is.

A jelek szerint azonban ezeket az apróságokat sikerült rendezni, és az októberi átadás azért is logikus, mert addigra lefut a nyári menetrend hulláma. Igaz, ma még azt sem tudni biztosan, meglesz-e a szokásos forgalmi csúcs idén a légiközlekedésben, mert ugyan sokan hiszik, hogy nyárra már lefut a járvány, de az nagy kérdés, milyen gyorsan nyerik vissza biztonságérzetüket maguk az utasok. Mint ahogy még arról sincs hír, újra tartanak-e népünnepélyt, mint a 2012-es tervezett nyitás előtt, a Berlin Brandenburg repülőtéren.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!