A szerb és a magyar fővárost összekötő gyorsvasút kiépítésével kapcsolatban 2015-ben megkezdődik a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, a kormányközi megállapodás előkészítése, amely a nemzetközi jog szerint is rendezi a beruházás alapjait, valamint a finanszírozási modell kidolgozása.

– A korszerűsítés az év végéig kezdődik meg – jelentette be közös sajtótájékoztatón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Zorana Mihajlovic szerb infrastruktúraügyi miniszter és Hszü Hszian-ping, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke.

– Kína és Közép-Európa együttműködése nemcsak kínai és közép-európai érdek, hanem igazi európai érdek, hiszen az egész Európai Uniónak az az érdeke, hogy az EU különböző térségei és tagországai sikeresen tudjanak együttműködni Kínával – jelentette ki Szijjártó Péter.

A tárcavezető kiemelte: ez a beruházás tud a lehető leghamarabb megvalósulni a kínai és közép-európai finanszírozási és technológiai együttműködésben, azzal, hogy Szerbia és Magyarország is része ennek a beruházásnak, „elérjük azt, hogy a világkereskedelem egyik fontos útvonala Magyarországon és Szerbián vezessen keresztül”.

Kínából a görög kikötőkön át jut az áru Európába, Belgrádnak és Budapestnek is az az érdeke, hogy a jövőben az új útvonalon jusson ez az áru a legjobb és leggyorsabb módon Nyugat-Európába.

– A kínai kormány, valamint a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) biztosítja azokat a számokat, amelyek a kínai áruforgalom növekedési dinamikáját mutatják be, és ezek alapján lehet majd kiszámolni, hogy hosszú távon Magyarország, illetve Szerbia konkrétan mennyit fog profitálni ebből a beruházásból a tranzit miatt – részletezte Szijjártó.

Zorana Mihajlovic szerb infrastruktúra ügyi miniszter ismertette az idei esztendőre vonatkozó terveket. Január végéig a három kivitelező cég memorandumot ír alá, amelyben a megvalósíthatósági tanulmányokra vonatkozó elképzeléseiket összegzik. Ezt követően a magyar és a szerb fél elkészíti saját „elő-megvalósíthatósági tanulmányát”, amelyet a kínai félnek továbbít, aki ezt összehangolja és véglegesíti. A végleges tanulmányok június végére készülhetnek el, míg maguknak a munkálatoknak a megkezdése valamikor az év végére várható.

A kínai fél a beruházás 85 százalékának finanszírozására ad ajánlatot, a következő hónapokban ezért megállapodásra kell jutni a hitel feltételeit illetően.

A Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani – olvasható abban a dokumentumban, amely a megállapodás részleteit ismerteti. Ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. Az óránként akár 200 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályán a vonatok menetideje több mint a felére csökkenhet. A majdnem 400 kilométeres távot a vonatok jelenleg 8 óra alatt teszik meg, a vasút felújítását követően pedig várhatóan 2 óra 40 percre csökkenhet a menetidő.

A majdnem hárommilliárd dolláros beruházásról 2013-ban a bukaresti Kelet-Közép-Európa–Kína csúcstalálkozón tárgyaltak a felek először. A vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást pedig tavaly decemberben írták alá Belgrádban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!