A vágányzár június 16-án este ér véget, nyárra ideiglenesen forgalomba helyezik a 2018-ig felújítás alatt álló dél-balatoni (30-as számú) vasútvonal Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy szakaszát, illetve Fonyód–Kaposvár közötti pályát; a menetidő tovább rövidül. A Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód–Kaposvár közötti, 53–53 kilométeres szakaszok felújítása 73 milliárd forintba kerül, amelyet 85 százalékban uniós, 15 százalékban hazai forrásból fedeznek. (A már elkészült Lepsény–Szántód szakasz 30 milliárd forintba került.) A vasútfejlesztés 2017 őszétől tovább folytatódik az említett szakaszokon újabb vágányzár elrendelése mellett, a végleges átadás 2018 őszén várható.

A vonalrekonstrukció térképe. Szeptembertől megkezdődik az utolsó ütem

Ugyanakkor a kiegészítő munkálatok nyáron is zajlanak, de ezek a biztonságos vonatközlekedést nem befolyásolják. Szántód-Kőröshegy–Balatonfenyves között már az új vasúti pályán lehet közlekedni, a Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy közötti szakasz 2017 őszétől újul meg, ekkor visszatérnek a Swietelsky PM 1000 alépítményjavító, az RM 85 ágyazatrostáló és az SMD 80 vágányátépítő csúcstechnológiás nagygépei. A végrehajtott fejlesztések eredményeként újabb tíz perccel rövidül a menetidő a főváros és Keszthely között, Kaposvárról Fonyódra pedig a korábbi 75–80 perc helyett 55 percig tart majd az út. A fejlesztések végére Keszthely két és félóra, Nagykanizsa három óra alatt lesz elérhető vonattal. Ez utóbbi egy órás menetidő rövidülést jelent a fejlesztések előtti időszakhoz képest.

Megújult Fonyód állomása is (fotók: Mayer györgy)

A jövő hétvégi forgalom elindításáig Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó, valamint Balatonberény és Fonyód megállóhelyek kivételével befejezik az új magasperonok építését. Szántód–Kőröshegy–Fonyód között is befejezik a zajárnyékoló falak és a rugalmas sínágyazású szakaszok építését, a fennmaradó szakaszon ősztől építik ki a zajvédelmi létesítményeket. Fonyód és Bélatelep között megépült az új hullámtörő, ami a jövőben megóvja a dél-balatoni vasútvonalat a tó erodáló hatásától. A Balaton körüli MÁV-állomások korszerűsítése külön beruházásban valósulhat meg a jövőben, amelynek zajlik már az előkészítése.

A pályafelújítás során egy szakaszon új hullámtörőt is kiépítettek

A menetrend szerinti vasúti forgalom megindulása előtt próbamenetek közlekedésére kell számítani, ami alatt biztosítják a közúti útátjárókat. Lesz ahol jelzőőrök irányítják majd a közúti forgalmat. A közlekedők fokozott figyelmét kérik amiatt is, mert már halkabban fognak közlekedni a vonatok.

A dél-balatoni vasútvonal-felújítás kivitelezését a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!