Építészeti, város- és szabadtér-építészeti javaslatokat vár a fővárosi önkormányzat egy most kiírt tervpályazat keretében a budai Duna-part megújítására – egészen pontosan a Rákóczi-híd és az Árpád-híd közötti szakaszon nyúlnának alapvetően hozzá a rakpartok kialakult rendszeréhez. Négy kiemelt rész határoztak meg, ezek Újlak, a Margit-híd és Zsigmond tér közötti partszakasz, a Bem tér teljes átépítése és a lágymányosi Duna-part.

A Margitszigettel szemben elterülő újlaki szakaszon a cél az alsó rakpart gyalogos és közúti kapcsolatainak megteremtése, valamint a kevésbé hasznosított zöldfelületek megújítása, funkcionális gazdagítása. A Margit-hídtól északra a Zsigmond téren egy nagyobb, rekreációra alkalmas terület kialakítása a cél, ennek keretében racionalizálják a parkolóhelyeket is.

Ez itt még a pesti korzó, ennek a párja épülne meg Budán

Teljesen átalakulhat a Bem tér is, a Fő utca forgalma itt csatlakozik bele a budai felső rakpartba, teljesen kettévágva a teret. A szándékok szerint megszűnne a tér kettéosztottsága, egy nagy, összefüggő zöldterület keletkezne, megnövelt gyalogosterületekkel. Ezzel párhuzamosan kaphat egységes arculatot a Fő utca is, amely viszont az átépülő Batthyány térhez csatlakozik.

Nagy falat lesz a negyedik szakasz, Lágymányos újratervezése, de a cél itt is egyértelmű: a gyalogosoknak hasznosítható terek újragondolása új tartalommal történő megtöltése és a vízzel való szorosabb kapcsolat kialakítása – úgy, hogy a helyszín alkalmas legyen alkalmi rendezvények megtartására is. A gyalogos tengelyt tovább húznák déli irányba, a Kopaszi-gátig (itt most Garancsi István és a Market Zrt. fejleszt új városközpontot és egyben lakónegyedet, 120 méteres toronyházzal, irodákkal).

Belgrád rakpart: a világ legjobb panorámával bíró parkolóhelyeinek emberszabású átalakítása
Úgy tűnik a kiírás alapján, hogy a főváros most már tényleg közelebb hozná a Dunához a városlakókat, jól láthatóan prioritás, hogy a gyalogosoknak és a pihenni vágyóknak a budai Duna-parton is legyen terük, az eddigi mentalitás, miszerint a Duna-part elsősorban közlekedési csatorna, háttérbe szorulni látszik.

Emlékeztetnünk kell rá, hogy nem ez az első nagy léptékű átalakítási terv, a korábban lezajlott, RAK-PARK nevű tervpályázat alapján a pesti belvároshoz kapcsolódó partszakasz kialakítását vizsgálnák felül, két lépcsőben, egészen a a Dagály-fürdőig. A Dráva utcától északra a vizes vébé alkalmából sebtében kiépült parti sétány embertelensége és használhatatlansága már többször volt téma a sajtóban, a Roosevelt térre több terv is készült, de végül a főváros kihátrált e fontos tér méltó átépítésének projektjéből, itt marad az óriási és felesleges autóraktározó-körforgalom.

A pályázatok beküldésének határideje október eleje.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!