Meglepően gyakran ad hírt a repülésbiztonsági portálok valamelyike arról, hogy egy repülőgép fedélzetén rosszullétet okozott valamilyen, a kabinba, pilótafülkébe beszivárgó füst, vagy épp csak rossz szagú levegő. A legfrissebb ilyen esemény az American egyik szélestörzsű gépén történt, a Charlotte és Orlando közötti járatot teljesítő A330-as személyzetét a célrepülőtéren kellett orvosi segítségben részesíteni, hatot közülük kórházban vizsgáltak ki.

Még komolyabb esetre derült fény egy most nyilvánosságra került, kiszivárgott jelentésből, amely egy 400 utassal repülő A380-as októberi, soron kívüli leszállását taglalja. A British Airways 286-os járatát teljesítő óriásgép San Francisco felől repült Heathrow-ra, de a személyzet negyven perccel a felszállás után, Kanada fölött a landolás mellett döntött. Először Calgary lett volna a kitérő repülőtér, de az itteni időjárás miatt a pilóták inkább Vancouvert választották, vagyis nyugat felé fordultak vissza, ami mintegy ezer mérföldnyi pluszt jelentett az eredeti repüléshez képest, viszont az itteni légikikötő mellett szólt, hogy már rendszeresen fogadja a British A380-asait.

Az American egyik A330-asa

Ami az érdekes, hogy a feltehetően mérgező vagy legalábbis furcsa hatást kiváltó gázok – többen égő műanyaghoz hasonló szagot éreztek – ez esetben is csak a személyzetet támadták meg: volt utaskísérő, aki hányt, egyikük lefeküdt a padlóra és pokrócot tett a fejére, más légiutaskísérők látszólag céltalanul bolyongtak a kabinokban, mindegyiküknek fájt a feje, zavart volt a viselkedésük, könnyeztek, szédültek, nem válaszoltak az utasok kérdésére, vagy ha válaszoltak, mintha elfelejtették volna, mint mondtak korábban. Egy-egy utas elmondása szerint úgy viselkedtek, mintha eltérítették volna a gépet, az egyik utaskísérő később azt is elmesélte, hogy elindult egy közeli mellékhelyiség felé, de aztán maga sem tudja hogyan, de a gép egy távoli pontján találta magát.

A felső szinten dolgozók, valamint a pilótafülkében lévők, beleértve a gép kapitányát, az A380-as vészhelyzeti oxigénrendszerét használták, de az utasoknak a maszkok a hírek szerint nem estek ki, igaz, ezeknek az a feladatuk, hogy nyomáscsökkenés esetén segítsenek. A gépet a társaság technikai személyzete Vaoncouverben átvizsgálta, de állítólag nem találtak hibát.

Egy British A380-as

A leszállás rendben és eseménymentesen lezajlott, ezután viszont a huszonöt tagú személyzet elhagyta a gépet, miközben az utasok még további fél órát várakoztak, amíg ők is kiszállhattak. A személyzet tagjait kórházakban vizsgálták ki, míg az utasoknak hotelekben biztosítottak szállást, majd végül a járat órákkal később tovább indulhatott. A kiszivárgott jelentés szerint végül is a személyzet tizenkét tagjának állapota „adott okot komoly aggodalomra”.  A személyzet egyik tagja a londoni érkezés után is rosszul lett, összeesett a repülőtéren.

A történetet a kabinszemélyzetek érdekvédelmi szervezete, a Unite hozta nyilvánosságra, azzal, hogy a British Airways megpróbálja bagatellizálni az ügyet, a társaság válaszában jelezte, a történteket a brit légügyi hatósággal együtt vizsgálják, és az utasgépek kabinjának levegőtisztaságát elsődlegesen fontos kérdésként kezelik.

Richard Westgate: a szerves foszfátok áldozata

Természetesen nemcsak ennek a légitársaságnak a gépein történtek hasonló esetek, a British számára azonban azért különösen fontos az ügy, mert a légitársaság 2012 óta áll perben egy pilótája halála kapcsán, aki a halottkémi jelentés szerint a fülkében belélegzett szerves foszfátok miatt betegedett meg majd vesztette életét.

Mint korábban megírtuk, a „füst-esetek” akkor történnek a pilótafülkében és/vagy az utaskabinban, ha a hajtóművektől elvezetett levegő, ami a gép kondirendszerét táplálja és a túlnyomást tartja fenn, keveredik valamilyen szivárgás miatt a hajtómű szintetikus, szerves foszfátot is tartalmazó forró olajával, pontosabban a forró olajból keletkező gőzzel. Hogy ilyesmi bekövetkezhet, azt nem cáfolják a hatóságok, de azt állítják, hogy a veszélyes anyag koncentrációja olyan alacsony, hogy nem lehet egészségkárosító hatása.

A jelenleg repülő utasszállítók közül a Boeing 787-ese az egyetlen, amelynél kizárt az ilyen típusú veszélyes anyagok megjelenése, mert az az egyetlen konstrukció, amely nem a hajtóművektől elvezetett, hanem elektromos berendezések révén betáplált levegővel tartja fenn a túlnyomást a kabinban.

Annak oka pedig, hogy az ilyen veszélyes helyzetek elsősorban nem az utasokat, hanem a személyzetet érintik, az iho/repülés által megkérdezett szakértő szerint az lehet, hogy egyfelől a légiutaskísérők nem ülnek, ami azt jelenti, hogy esetleg a könnyebb fajsúlyú gázokat, amelyek a kabin magasabb részein gyűlnek össze nagyobb koncentrációban, inkább ők lélegzik be. A másik különbség az lehet, hogy az  utasoknak nem kell semmi csinálniuk, nem kell mozogniuk, nem kell feladatokat végrehajtaniuk, számukra nem okoz különösebb zavart a magatartásukban, tevékenységükben ez a veszélyforrás. Persze épp azért is kell hamar leszállni ilyenkor, hogy az utasoknak se essen komoly bajuk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés