Órákig tudnám hallgatni Lakatos Bélát, a V63-as protók reszortosát: Béla bátyánk fékezhetetlen memóriája bámulatos, négy évtizeddel ezelőtt eseményeket elevenít fel lenyűgöző részletességgel. Történetei és szakmai megjegyzései „A prototípus mozdonyok üzemi tapasztalatai” felcímmel oldalakat töltenek meg a kiadványban.

V63 001 érkezik Budapest-Keleti pályaudvarra a 435-ös számú vonattal 1976. március 12-én (fotó: Kirchner Attila gyűjteménye)

Vitális Csaba, a sorozat Dombóvárra állomásított mozdonyainak egykori reszortosa, a Gigantok jelenlegi típusfelelőse a szerzője a V63-asok fenntartását és javítását taglaló fejezetnek. Az olvasók megismerkedhetnek az egykori és a jelenleg érvényes ciklusrenddel, az Északi és Szolnok tevékenységével – a legapróbb részletekig. Azt pedig, hogy a gyakorlatban miként zajlanak a különböző szintű javítások, Tili Kornél mutatja be; a szerző gyakorlatilag naplót vezetett a dombóvári műhely mindennapjairól, így tehettük közkinccsé többek között a Dombóvár Gigant kalandos V1 revízióját, vagy a legidősebb üzemelő hatlábú, a 004-es V3 szintű javításának lépéseit.

UFC-forgóvázból kiműtött kerékpár vontatómotorral. Ez a lengőkaros tengelyágyvezetés korábban az M41 sorozat UFB-forgóvázainál jelent meg (fotó: Tili Kornél)

Nem maradnak el a gépeket foglalkoztató fűtőházak, vontatási főnökségek a V63-asokkal kapcsolatos tapasztalatai, teendői sem. Keleti, Dombóvár, Nyíregyháza – a nagyrabecsült szerzők, Takács Tibor, Francz József, Miskárik László, Nagy Szilveszter és Pásztor József írásait a fradis Ekert Lajos megjegyzései egészítik ki.

Szimulátorkészülék a V63-as mozdonyok szabályozófiókjainak méréséhez

Stósz István elevenítette fel a hollandiai Betuweroute vasútvonal villamosítási próbáin résztvevő V63 049 méréseit. Idézünk: „...minden mérés sikeresen lezajlott, kiemelve azt, hogy a V63 049 pályaszámú mozdony képes volt mindazon zavarokat előállítani, amelyeket az NS Railinfrabeheer célul tűzött ki a pályamenti rendszerek zavarvédettségének igazolására.”

Rotterdam felé halad tehervonatával a 6455 pályaszámú dízelmozdony. Mellette a Gigant a mérőberendezések beállítása miatt pihen néhány percet

A személyes, és éppen ezért beszédes élmények közlésének nagymestere Móricz Zsigmond. A jótollú mozdonyvezető mesél az aranykezű masinisztákról, a beosztott gépek megbecsüléséről, a száguldásról a 1100 tonnás Puskinnal – mondandójához csatlakozik az ugyancsak mozdonyvezető Kovács Attila, aki tudni véli, az előfogatolt Gigantok bizony hajlamosak a sértődésre...

Még nem százas. V63 038 a Keletiből jár ki nemzetközi vonatával, 1988. március 27-én

Az ismertebb (és dokumentáltabb) balesetek és szolgálatképtelenségek (az adatokért köszönet dr. Bory Endrének) még a múltról szólnak, a máról pedig újra Vitális Csaba: a típusfelelős a 630-as sorozat jelenét és jövőjét ismerteti, természetesen a sorozat gépein végrehajtott módosításokkal, konstrukciós változtatásokkal egyetemben.

A százas Gigantok kizárólag fradisak. A 156-os Dúzsnál rántja maga után tehervonatát (fotó: Tili Kornél)

Jó volt gigantos extrázni – hála a szerzők, az adatközlők, továbbá a Gigantokról készült felvételeiket felajánlók, elsősorban Almási Zoltán, Becsky András, Kadosa András, Kirchner Attila és Nagy Imre messzemenő támogatásának.

Köszönöm.

(Nyitókép: 1984. december 1., a 011-es volt a Budapest–Dombóvár szakasz villamosítása alkalmából indított külön menet gépe [fotó: Kirchner Attila szívességéből])

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!