Néhány nappal ezelőtt elvesztette a légcsavarját – most megtalálták... Az incidens a hétvégén történt, az ausztrál Regional Express légitársaság Saab 340-es utasszállítója, a lajstromjele VH-NRX, Albury felől tizenhat utassal és háromfőnyi személyzettel Sydney felé közeledett, amikor a személyzet először technikai hiba miatt le kellett, hogy állítsa a jobboldali General Electric CT7 hajtóművet, a társaság közlése szerint abnormális műszerjelzések miatt.

Az előírás és az ilyenkor szokásos eljárások szerint ekkor a légcsavart vitorlába kell állítani, hogy az a legkisebb légellenállást keltse és a legkevesebb esélye legyen arra, hogy a légáramban pörögve még nagyobb bajt okozzon. Azonban még a vitorlába állítás előtt, a légcsavar elhagyta a gépet, a másodpilóta szerint eleinte fölfelé és jobbra mozogva, vízszintes helyzetben, szerencsére a szárny fölött elpörögve a géptől.

(fotó: Damien Aiello)

Mindez történt a célrepülőtértől mintegy tíz mérföldnyire, 6000 láb, vagyis körülbelül 2000 méter magasan. A pilóták jelezték a sürgősségi helyzetet, de nem jelentettek vészhelyzetet, közölték a toronnyal, hogy a gép kormányozható, és a 16-os jobb pályára kértek leszállást, majd a rossz idő, az erős szél ellenére eseménymentesen landoltak Sydneyben, a rendőrség egyik helikoptere pedig kedden egy bozótos, lakatlan területen megtalálta a gép levált légcsavarját.

Az ausztrál hatóságok természetesen beindították a vizsgálatot, a légitársaság a hírek szerint eközben azonnal megkezdte a légcsavarok és a hajtóművek átvizsgálását azokon a gépein, amelyeken ugyanabból a gyártási sorozatból származó egységek dolgoztak, szám szerint öt további 340-esen. A harmincnégy személyesre berendezett 340-esekből egyébként ötvenegy repül a Rex színeiben, ezzel a légitársaság a típus legnagyobb üzemeltetője, de jelezte, nem fogja leállítani a gépek üzemeltetését. A cégnek egyébként ez a fő típusa, ezen kívül számos üzleti jetet és kisebb légcsavaros gépet üzemeltet, összesen kilencvennégy gép szerepel a listáján.

Egy ausztrál repülési szakértő, egykori pilóta szerint az tette szerencséssé az esetet, hogy a leszakadó propeller nem csapódott bele a gép törzsébe, mert az akár utasok halálát is okozhatta volna. Egy másik szakértő szerint a mai világban, amikor a gépek karbantartása nagyon alapos, szigorúan ellenőrzött és dokumentált, igen ritka az ilyen eset, amikor egy repülő elveszti (egyik) légcsavarját. Az is fokozottan veszélyes lett volna, tette hozzá, ha a mintegy száz kiló súlyú propeller lakott terület fölött esett volna le a gépről.

A gyártó svéd Saab egyelőre nem kommentálta a konkrét és még kivizsgálás alatt álló eseményt, a gépét egyébként az ausztrál szakértő kiváló, világszerte elterjedt, és a kevés utassal működő rövid vonalak ideális légijárműveként jellemezte. A típusból 459 példányt gyártottak, az adatbázisok szerint ezeknek több mint fele, 241 repül aktívan, köztük a Fleet Air International magyar lajstromban lévő négy gépe. A Rex 340-esét huszonöt éve gyártották, és eddigi teljes életét Ausztráliában töltötte.

Ugyanakkor az eseményt kommentelő internetes hozzászólók arról is írtak, hogy az ausztrál regionális társaság, a Rex másod- és harmadkézből vásárolt gépekkel dolgozik, miközben a típus gyártása mintegy tizenöt éve megszűnt. Igaz, egy repülőgép, megfelelő karbantartás és gondos üzemeltetés mellett a korától függetlenül biztonságosan repülhető. Az egyhajtóműves repülés pedig a kiképzésnek és a pilóták évi rendszeres vizsgáztatásának is a része, a gép tervezésekor szintén számítanak arra, hogy a hajtóművek egyike meghibásodik, és a gép így repülőképes, irányítható kell, hogy maradjon.

1991-ben hasonló eset történt az Egyesült Államokban, akkor a Comair egyik 340-esével, először vibráció lépett fel majd lepörgött a sróf. Az akkori vizsgálat a légcsavartengely fáradásos törését állapította meg, gyártási hiba miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!