Elkészült a megvalósíthatósági előtanulmány a román főváros negyedik metróvonalának meghosszabbításához. A vonal az északi végállomás Lac Străulești-től a Progresul vasútállomásig (Gara Progresul) nőne tovább dél felé, a jelenlegi déli végpont Északi pályaudvaron (Gara de Nord) túl, és összesen már tizennégy megállót fűzne fel. A beruházás becsült költsége 1 milliárd 120 millió euró, vagyis körülbelül háromszázhatvanmilliárd forint. Az előtanulmányt a bukaresti metrótársaság Metrorex műszaki-gazdasági testülete jóváhagyta.

Déli irányban tovább nőhet a zöld színnel jelölt négyes metróvonal Bukarestben (forrás: Wikipedia)

A tanulmány szerint a metró, az autóbusz, a villamos és az expresszbusz lehetőségeit összehasonlítva a föld alatti közlekedési mód a leghatékonyabb és a leginkább megvalósítható beruházás a Gara de Nord és a Gara Progresul közötti közlekedési folyosó szempontjából.

Az előtanulmány számos gazdasági, pénzügyi és közlekedésteljesítményi feltételt szabott meg. A kritériumok között szerepel a hatékony közlekedési rendszer létrehozása a városban, a közlekedés környezeti hatásának mérséklése, a közlekedésbiztonság javítása, a kettes metróvonal zsúfoltságának csökkentése az észak-déli közlekedési folyosó kapacitásának növelése mellett, valamint az akadálymentes tömegközlekedés kiterjesztése Bukarest déli, sűrűn lakott részein.

A Metrorex szerint a megvalósíthatósági tanulmány továbbfejlesztését magába foglaló következő szakasz 2019 második felében fejeződhet be. A két tanulmányt a svájci-román együttműködési programon keresztül finanszírozzák.
A Lac Străulești–Gara de Nord–Gara Progresul metróvonal fejlesztése Bukarest tömegközlekedését is javítja a város középső és déli részén zajló felszíni forgalom leterheltségének csökkentése által, továbbá közvetlen összeköttetést hoz létre a főváros északnyugati és déli része között – jelenti a Railway Pro.

A metróvonal szakaszosan nő 2000 óta, a felvételen látható Parc Bazilescu megállót 2011-ben érte el (fotó: Wikipedia)

Bukarest négyes metróvonala már körülbelül húsz éve épül, több szakaszban. Az első, 3,6 kilométeres Gara de Nord 2–1 Mai részt 2000 márciusában adták át. A vonal 2011 júliusában nőtt tovább a 2,6 kilométer hosszú 1 Mai–Parc Bazilescu szakasszal, mely két új megállót adott hozzá a meglévő négyhez. 2017 márciusában ismét két megállóval és 2,1 kilométerrel bővült a négyes, ekkor érte el jelenlegi északi végállomását, a Lac Străulești-et.

A román főváros első metróvonala 1979 novemberében nyitott meg. Jelenleg négy metróvonal található, a hálózat hossza 71,3 kilométer, és ötvenhárom megállót fűz fel. A harmadik vágányról, hétszázötven voltos egyenárammal táplált négy- és hatkocsis szerelvények maximum nyolcvanöt kilométer per órás sebességgel szaladhatnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!