Ismét lesz trolibusz Veronában

Ács Attila   ·   2012.12.04. 15:00
verona_troli_fooldal

A Wikipedia vonatkozó szócikke szerint a 1933-ban indult be a trolibuszközlekedés az észak-olaszországi városban, néhány évtizeddel később, 1977-ben viszont felszámolták a hálózatot. Érdekesség, hogy még helyközi járatok is voltak, ezek valamivel tovább, 1981-ig közlekedtek.

Hallgatva az új idők szavára, 2015-ig ismét „kihúzzák a drótot” az alábbi, 2+2 vonalon:

A kék és a sárga vonal is két-két viszonylatot takar; a megállók többsége egyezik, csak a végállomások mások

Az állomány 37 csuklós Citeából áll majd, ami egy teljesen új fejlesztés a VDL-től, a futurisztikus Phileas járműveiről ismert APTS-től, illetve a Vossloh-Kiepétől. A tavalyi év autóbuszának eddig csak különféle szóló változatai léteztek, de trolibusz eleddig azokból sem készült.

A döntéshozók a történelmi belvárost nem szerették volna felsővezetékkel – fogalmazzunk így – elcsúfítani, így a trolikat egy Euro VI-os környezetvédelmi normájú dízelmotorral is felszerelik, ami kétségkívül kevésbé érzékenyebb, kiforrottabb és nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, mint az akkumulátoros megoldás, de kissé visszás, hogy – még ha csekély mértékben is – pont ott szennyez a jármű, ahol talán a legkevésbé kéne. Egy másik, ma még ritkaságszámba menő feature, hogy szuperkondenzátorokat is kapnak a trolik, így a fékezési energiát nem a hálózatba, hanem ezekbe táplálják vissza, ami hatékonyabb energiafelhasználást, vagyis kisebb fogyasztást eredményez.

Egy korai látványterv a VDL Citea troliváltozatáról. Később talán más városokban is találkozhatunk velük

A Citeák 18 méter hosszúak lesznek, teljesen alacsonypadlósok, a gyors utascserét négy széles utasajtó biztosítja majd. Érdekesség, hogy a megállóba való beállást egy automatikus iránytartó rendszer segíti, így a peron szegélye és a jármű küszöbe közötti távolság legfeljebb öt centiméter lesz majd. Természetesen a maguk a megállók és a trolibuszok is teljes mértékben akadálymentesítettek lesznek, az utastájékoztatásról egy korszerű audiovizuális rendszer fog gondoskodni.

A beruházás összköltsége körülbelül 120 millió euró, aminek 40 százalékát a helyi közlekedési vállalat (AMT), 60 százalékát pedig az állam fizeti.


Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.