Jeles évforduló: húsz éve szellemtanya a MÁV volt Nyugdíjintézete

iho   ·   2017.11.05. 13:45
balettintezet0

Aki a 2010-es években látta először a Balettintézetet, leginkább csak egyetlen arcát ismerheti: a gyönyörű homlokzatot az előtte futó állványtengerrel. Aztán megjelent egy molinó is a bejáratnál, miszerint a csodás épületben 2017 utolsó negyedévében ötcsillagos luxusszálloda nyílik. Az év vége felé közelítünk, és az épület mit sem változott.

Luxusszálló 0.0.0.1-es verzió (foto: mapio.net)

A történet legújabb kora húszéves: 1997-ben Terézváros önkormányzata eladta egy izraeli cégnek a Lechner Ödön tervezte házat. Igazabb a kifejezés, ha az eljárást elfecsérlésnek nevezzük. A vételár ugyanis kétszázhúsz millió forint volt a mintegy ezer négyzetméteres műemlékre. (Ami csak volt műemlék, 1993-ban kiemelték a műemlékek sorából, és védetté nyilvánították.) Vagyis négyzetmétere annyiba sem került, mint akkor egy pesti komfort nélküli, szoba-konyhás, udvari lakásé. Akkor a Magyar Narancs kiderítette, hogy a vásárló tíz évvel később hét egész öt milliárd forintos áron adta tovább egy portugál cégnek.

A MÁV Nyugdíjintézetének épülete 1890-ben

Orbán Viktor és Tarlós István főpolgármester egy szép napon arra buszozván megtárgyalta, hogy közbejárnak a szellemtanya élőkkel való belakoltatása ügyében. Vagyis megmentik az ingatlant. A kormány mégsem vásárolta meg, viszont 2014 nyarán az épületet az akkor éppen portugál tulajdonosoktól a katari uralkodócsalád érdekeltségében lévő, luxemburgi bejegyzésű Balett Properties SA. vásárolta meg – a cég az évi bejelentése szerint. W Budapest néven, a Mariotthoz tartozó W Hotels Worldwide tagjaként az itt nyíló szállóban százhatvankét szoba és lakosztály lesz, éttermeket, bárt, uszodát, spát és három konferenciatermet is kialakítanak. Akkor került ki a molinó a 2017-es átadásról, amit módosítottak 2020-ra, a legújabb hírek pedig 2022-ről számolnak be.

A MÁV akkori igazgatója is az impozáns épületben lakott

Elég nyilvánvaló, hogy Lechner csodálatos művének nem ezt a sorsot szánta, de az építtetők sem. A Magyar Királyi Állami Vasutak 1881-ben vette meg az Andrássy út 25. szám alatti telket, hogy oda felépíttesse Hivatali és Szolgáltató Nyugdíjintézetének négyemeletes bérházát. Lechner Ödön Pártos Gyulával egy korai francia reneszánsz formavilágú épületet alkotott, gazdag ornamentális díszítéssel. A földszinten működött a Drechsler kávéház és étterem, neves vendégekkel. A vén Jókai is táncolt itt majd hetvenöt évesen. Amúgy a házban lakott a MÁV akkori igazgatója, Blaskovics Fridolin fiával, a későbbi híres szemészprofesszorral. Az emelet egy részén voltak a MÁV részlegei. Az 1949-es államosítás után került át az Állami balettintézet, illetve jogutódja, a Magyar Táncművészeti Főiskola tulajdonába, amely 2002-ig használhatta az ingatlant.

A látványterv szerint nem őrzik meg teljes szépségében az épületet

Idén Karácsonyra tehát működnie kellene az új funkciónak. Bár az első lépés nem ez, hanem az állagmegóvás lett volna legalább, mert az elmúlt húsz év alatt az sem történt meg. Persze az Andrássy úton, az Opera előtt ténykedő idegenvezetők szépítik a helyzetet a világörökségi helyszínen tönkremenő palotáról. A turistáknak mesélnek a MÁV rövid itt-tartózkodásáról, beszélnek arról, hogy Gustav Mahler is szivarozott a palota kávéházában, és hogy jelenleg felújítás alatt áll az ingatlan, ötcsillagos szálló épül. Csak azt tartják titokban, hogy ehhez az építtetők még hozzá sem kezdtek, és egy ideig nem is fognak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.