Újabb két vasútvonalon telepítenek központi forgalomirányító rendszert, a munkálatok a Pusztaszabolcs–Dombóvár és a Rákos–Újszász–Szolnok szakaszon is már megkezdődtek. A kivitelezéssel a tervek szerint 2019 végére elkészülnek, a végleges üzembehelyezésre a tesztüzemet követően kerül sor.

A központi forgalomirányító rendszer – rövidebb nevén KÖFI – kiépítésének köszönhetően megvalósul az állomási jelző- és biztosítóberendezések központból történő távműködtetése. A rendszer folyamatos és pontos visszajelzést ad a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről. A KÖFI egy központból irányítja egy teljes vonalszakasz forgalmát, ezáltal átláthatóbbá válik a forgalomszervezés, növekszik a pontosság, javul a menetrendszerűség.

A két vonal számos állomását teszik távvezéreltté (képünk illusztráció)

A téli időszakban a távvezérelt váltófűtési rendszer fokozza az üzembiztonságot és javítja a szakasz rendelkezésre állási mutatóit. A KÖFI kiépítésén túl megvalósul az állomások tűz- és vagyonvédelme (például tűz- és betörésjelzés), kamerarendszereket és önműködő térvilágítást telepítenek, a várótermek nyitása és zárása is távvezérléssel működtethető.

Az utastájékoztatási rendszer korszerűsítésével megtörténik a vonatforgalmi adatok közvetlen gépi felhasználása a hangos és vizuális utastájékoztató rendszerekben, és lehetőség adódik a forgalmi információk egyéb közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására.

A 40-es számú, pécsi vonal Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti, nettó 7 milliárd 360 millió forintos beruházás részeként az R-Kord Építőipari Kft.-ből és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.-ből álló Sárvíz Konzorcium távvezérlést épít ki a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomásokon, vagyis Szabadegyházán, Sárosdon, Nagylókon, Sárbogárdon, Rétszilason, Simontornyán, Tolnanémedin, Pincehelyen, Keszőhidegkút-Gyönkön, Szakály-Hőgyészen, Kurdon és Döbröközön. A KÖFI-központ Pécsett kap helyet, innen irányítják majd a vonalszakaszt.

A teljes 120a vonalon, azaz a Rákos–Újszász–Szolnok vonalszakaszon a biztosítóberendezéssel rendelkező állomásokon, vagyis Rákoshegyen, Maglódon, Gyömrőn, Mendén, Sülysápon, Tápiószecsőn, Nagykátán, Tápiószelén és Tápiógyörgyén a Prolan Irányítástechnikai Zrt. építi ki az állomások távvezérlését, nettó 6 milliárd 690 millió forint értékben. A vonal KÖFI központja Budapesten, a Kerepesi út 14. alatti Területi Forgalomirányító Központban kap helyet.

A KÖFI által a vasúti forgalom gyorsabban, hatékonyabban és biztonságosabban folyhat, emellett a szolgáltatás színvonala is jelentősen javul. A rendszer kiépítése a vasúti dolgozók és az utazóközönség számára is előnyös.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!