Kezdődik a 80a felújítása

Károly Szabolcs   ·   2018.01.04. 18:45
670px_flirtisaszeg

Tovább újul a miskolci vonal: a Budapest és Hatvan közötti, 2017-ben létrehozásának százötvenedik évfordulóját ünneplő elővárosi vonalrész (80a) a következő két-három év során korszerűsödik. A Rákos (kiz.)–Gödöllő (kiz.) és a Gödöllő (bez.)–Hatvan (kiz.) szakaszok átépítésére szóló közbeszerzések még tavaly nyáron jelentek meg. Eredményt december végén hirdettek: előbbi, 61 milliárd 999 millió forint értékű tender győztese az együtt induló Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. lett, míg a 65 milliárd 26 millió forintos utóbbin a Swietelsky Vasúttechnika Kft. diadalmaskodott. A munkálatok a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában valósulnak meg, az uniós Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) és az Intergrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) támogatásával.

A munkálatok már február végén meg is kezdődnek: Rákos Pécel felőli oldalán, valamint Aszód Tura felőli végén látnak hozzá a felújításhoz. Habár a korábbi tervek még az Isaszeg környéki ívek rekonstrukciójával számoltak, a várható hatalmas költségek miatt azokról végül letettek.

A felújítás során az Isaszeg környéki ívekhez végül nem nyúlnak, az eredeti pályasebességet állítják vissza. Az isaszegi állomás háromvágányossá redukálódik (fotó: Vörös Attila)

A Rákos és Gödöllő közötti 25,165 kilométeres vonalszakaszon első ütemben a nyíltvonali szakaszok, valamint Pécel és Isaszeg állomások átmenő fővágányai épülnek át száz-százhúsz kilométer per órás pályasebességre és 225 kilonewton tengelyterhelésre, valamint a felsővezetéket is kicserélik. Összesen 52,2 kilométernyi vágány újul meg. Az átmenő fővágányok hatvan kilogramm per folyóméter rendszerű sínekkel, épülnek ki, az állomási megkerülő vágányokat pedig várhatóan a kibontott, úgynevezett vissznyereményi sínekkel hozzák létre. Megújul 1,3 kilométernyi iparvágány is. A Rákos és Rákosliget közé tervezett, közel négy kilométeres új, harmadik vágány létesítése végül kikerült a projektből.

A felújítás során korszerűsítik az állomások vágányhálózatát is. Rákosliget megállóhelynél kiérőket építenek be, vagyis forgalmi kitérővé alakul át, növelve a vonalszakasz kapacitását. Isaszeg háromvágányosra épül át, bal megelőző fővágány nélkül. A jobb megelőző vágányt páros irányból (tehát Budapest felől) száz kilométer per órás sebességgel lehet majd használni, a két átmenő fővágány között szigetperont hoznak létre. A Currushoz vezető, jelenleg az Isaszeg és Gödöllő közötti jobb vágány nyíltvonalából kiágazó iparvágány az állomás jobb megelőző vágányából vezet majd ki. Pécel és Isaszeg állomásain kívül Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba és Gödöllő-Állami telepek megállóhelyeken is akadálymentes környezetet alakítanak ki a sínkoronától számított ötvenöt centiméter magas (Sk+55) peronok, aluljárók, liftek segítségével, kiépül a térvilágítás, a peronok pedig új perontetőket kapnak. A vonalszakaszon felújítják vagy átépítik a hidakat, felül- és aluljárókat, létrehoznak három külön szintű vasúti-közúti keresztezést, zajárnyékoló falakat is állítanak, továbbá optikai kábelt helyeznek el a felsővezetéki oszlopsoron. Az állomásokon új csoportkitérőket építenek be, valamint kiépítik a számítógép-vezérlésű villamos váltófűtést. Két állomáson és két megállóhelyen P+R parkolót alakítanak ki.

A gödöllői állomás vágányzata jelentősen át fog alakulni: az összesen hat vágány közül kettő bakkal végződő, elővárosi fordítóvágány lesz, a két átmenő fővágány mellé pedig egy-egy megkerülő vágány is jár. A vágányok között aluljárón lehet majd közlekedni (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A Gödöllő állomás átépítését is magába foglaló másik projekt során Hatvan állomás kezdőponti, vagyis Budapest felőli bejáratáig jutnak majd el a gépek. A 27,267 kilométer hosszú pálya nyíltvonala és az állomások átmenő fővágányai a domborzati viszonyoktól függően száz-százhúsz-százhatvan kilométer per órás sebességgel és 225 kilonewton tengelynyomással használhatóra épülnek át. A harminckét kilométernyi al- és felépítmény teljes cseréjét követően 57,2 kilométernyi, hatvan kilogramm per folyóméteres sínt építenek be a hézagnélküli vágányokba, továbbá összesen három kilométer hosszon állomási mellékvágányok, valamint a gödöllői HÉV-vágány al- és felépítménye is megújul. A Gödöllő és Aszód közötti hosszú, tizenöt kilométeres állomásköz lerövidítése érdekében Máriabesnyő és Bag megállóhelyek között létrehozzák Babatpuszta forgalmi kitérőt, növelve ezzel a pályakapacitást. Gödöllőn, Gödöllő HÉV-állomáson, Aszódon, valamint Hatvan „A” elágazásnál korszerűbbre cserélik a kitérőket, melyek természetesen számítógép által vezérelt villamos váltófűtést kapnak. A Gödöllő és Máriabesnyő közötti szakaszon megerősítik a bevágás rézsűállékonyságát. Gödöllő vágányhálózata teljesen átalakul, összesen hat vágányt fog számlálni. A két középső, átmenő fővágány közé széles szigetperon épül, Budapest felőli végén egy-egy, elővárosi vonatok fogadására alkalmas, bakkal végződő fordítóvágánnyal. Az átmenő fővágányok egy-egy megelőző vágányt is kapnak. A peronok között gyalogos aluljárón keresztül lehet majd közlekedni, a kezdőpont felőli végen pedig közúti felüljáró épül. A gödöllői, H8-as HÉV peronjai közelebb kerülnek a nagyvasúti állomáshoz, vágányzata az állomás első vágányába csatlakozik majd. A Gödöllő és Isaszeg közötti kapacitásnöveléssel szemben Tura jelenlegi állomása megállóhellyé alakul át, így Aszód és Hatvan „A” elágazás között jön majd létre egy hosszabb, körülbelül tizenkét kilométeres kitérőmentes szakasz.

Megújul továbbá összesen harminckét teknőhíd, kerethíd és áteresz, létrehoznak négy különszintű, vasutat keresztező gyalogos közlekedési műtárgyat, egyet viszont megszüntetnek. Egy új közúti felüljáró épül, kettő megújul. Lecserélik a vonalszakasz teljes felsővezeték-rendszerét is, valamint optikai kábelt helyeznek el a felsővezetéki oszlopsoron. A biztosítóberendezés sem marad érintetlen: Gödöllőn, Aszódon és Turán hetvenöt hertzes jelfeladással kiegészített állomási jelfogó függéses biztosító berendezést telepítenek. Gödöllőn és Aszódon ideiglenes utastájékoztató rendszert alakítanak ki. Térvilágítást építenek ki Gödöllőn, Aszódon, a gödöllői HÉV-állomáson, öt megállóhelyen, valamint Babatpuszta forgalmi kitérőnél és Hatvan „A” elágazásnál. A peronok legnagyobb része a sínkoronától számított ötvenöt centiméteres (Sk+55), esélyegyenlőséget biztosító magasperon lesz, egy peron Sk+30-as rendszerűre épül, a HÉV-megálló pedig Sk+40-est kap. Gödöllőn, Aszódon, és két megállóhelyen P+R parkolókat hoznak majd létre.

Egy további közbeszerzés keretében szinte a teljes 80a-n, Rákos és Hatvan között újra cserélik a biztosítóberendezést, valamint kiépülhet a 2-es szintű ETCS is. Az uniós forrásokból finanszírozandó projektek végrehajtására harminchat hónap áll rendelkezésre, de legkésőbb 2020. december 31-ig át kell adni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.