Az idén százötven éves és 1956-ban villamosított Budapest–Hatvan (80a) vonal Rákos–Gödöllő részének korszerűsítésére kiírt közbeszerzés mellett a Gödöllő állomással kezdődő és Hatvan állomás kezdőpont felőli bejáratáig tartó, 27,3 kilométeres szakasz is felfrissülhet egy külön, nyílt eljárású tendernek köszönhetően. A Magyar Építők információi szerint a két szakasz felújítására összesen 114 milliárd forint uniós támogatás áll rendelkezésre.

A Gödöllőtől Hatvanig vezető pálya nyíltvonala és az állomások átmenő fővágányai a 345+65-ös szelvénytől a 618+32-esig épülhetnek át domborzati viszonyoktól függően száz-százhúsz-százhatvan kilométer per órás sebességre, valamint 225 kilonewton tengelynyomásra alkalmassá. A harminckét kilométernyi al- és felépítmény teljes cseréjét követően körülbelül 57,2 kilométernyi, hatvan kilogramm per folyóméteres sínt építenek be a hézagnélküli vágányokba, továbbá összesen három kilométer hosszon állomási mellékvágányok és a gödöllői HÉV-vágány al- és felépítménye is megújul.

Két részletben újul meg a 80a: az egyik fázis a Rákos és Gödöllő közötti szakaszt érinti, a másik pedig Gödöllőtől Hatvan bejáratáig tart majd. Magasperonok, és egyes részeken százhatvanas pálya jellemzi majd a Hatvan környéki szakaszt (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Máriabesnyő és Bag megállóhelyek között kitérőket építenek be, létrehozva ezzel Babatpuszta forgalmi kitérőt. Gödöllőn, Gödöllő HÉV-állomáson, Aszódon, valamint Hatvan „A” elágazásnál korszerűbbre cserélik a kitérőket, melyek természetesen számítógép által vezérelt villamos váltófűtést kapnak. A Gödöllő és Máriabesnyő közötti szakaszon megerősítik a bevágás rézsűállékonyságát, Tura állomás felvételi épülete pedig „takarékos szemléletű” felújítást kap. Megújul összesen harminckét teknőhíd, kerethíd és áteresz, létrehoznak négy különszintű, vasutat keresztező gyalogos közlekedési műtárgyat, egyet viszont megszüntetnek. Épül majd egy új közúti felüljáró, továbbá kettő megújul. Lecserélik a vonalszakasz teljes felsővezeték-rendszerét is, valamint optikai kábelt helyeznek el a felsővezetéki oszlopsoron. A biztosítóberendezés sem marad érintetlen: Gödöllőn, Aszódon és Turán hetvenöt hertzes jelfeladással kiegészített állomási jelfogó függéses biztosító berendezést telepítenek. Két állomáson ideiglenes utastájékoztató rendszert alakítanak ki. Két állomáson – plusz Gödöllő HÉV-állomáson –, öt megállóhelyen, valamint Babatpuszta forgalmi kitérőnél és Hatvan „A” elágazásnál térvilágítást építenek ki. A peronok legnagyobb része a sínkoronától számított ötvenöt centiméteres (Sk+55), esélyegyenlőséget biztosító magasperon lesz, egy peron Sk+30-as rendszerűre épül, a HÉV-megálló pedig Sk+40-est kap. Két megállóhelyen és két állomáson P+R parkolókat is létrehoznak.

Az Európai Unió  Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásaiból finanszírozandó beruházás megvalósítására a szerződés megkötésétől harminchat hónap áll rendelkezésére a tendergyőztesnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!