A Tátrai Villamos Vasút 2018-ban száztíz éves jubileumát ünnepelte, az első villamos a Magas-Tátrában 1908. december 20-án közlekedett Poprád és Ótátrafüred (Starý Smokovec) között. A jubileum alkalmából nagy fogást sikerült elérni a poprádi Vasúti Veteránklub jóvoltából. Sikerült teljesen felújítani és üzemképessé tenni az egyik Hármasikreket (Trojča), azaz az EMU 89.0 sorozatú tátrai villamost, egészen pontosan a 0009-est.

Micsoda hangulat! (fotó: railpage.net)

A legendás keskeny nyomtávú jármű 1967 és 2003 között rótta a köröket a Magas-Tátra csúcsainak lábánál a Csorbató–Ótátrafüred–Poprád és az Ótátrafüred–Tátralomnic vonalon. A prágai ČKD Tatra járműgyártó műhelyeiben alkották meg 1965-ben az EMU 89.0001-es pályaszámú prototípust. A menetrend szerinti forgalomba csak két évvel később, 1967. május 5-én állt be az első Hármasiker (utalva arra, hogy a szerelvény háromrészes). 1970-ig összesen tizennyolc szerelvényt szállított le a gyártó. Az EMU 89.0, majd később a 420.95 pályaszámú Hármasikrek a Magas-Tátra villamos vasútvonalain egészen 2002-ig teljesítettek szolgálatot, amikor fokozatosan elkezdték őket kiváltani a 425.95-ös sorozatú új villamos motorvonatok.

Nagy erőkkel készül az elektricska (fotó: veterany.eu)

A háromrészes szerelvény a Tatra T és K típusú villamosok koncepciójából kiindulva jött létre, a három acélkeretes egység csuklók segítségével van összekapcsolva egy teljesen átjárható egységgé. Egy szerelvény 134 ülőhelyet és 156 állóhelyet kínál, jellegzetességük a prágai T3-as villamosokban található ülésekhez kísértetiesen hasonlító vérpiros műanyagülések. A szerelvényt 1 000 milliméter nyomtávú.

Találkozás a fogaskerekűvel és az utóddal Csorbatón

A 0009-es Hármasiker hármassikert tudhat maga után: kimentették a tavalyi hó alól, teljesen felújították, üzemképessé tették, valamint különvonatozásokat is szerveznek vele. Az első különvonat még tavaly ősszel volt, azóta már január 6-án is volt egy útja, amit probléma nélkül megtett. A felújított tátrai villamos jelenleg a poprádi Vasúti Veteránklub tulajdona. A festést az 1988–89-es időkből származó séma alapján készítették, így lett szürke a tető, sötétbarna színűek lettek az ajtók belső oldalai, helyükre kerültek a műanyag vasúti térképek az ajtók fölé, rákerült a vörös csillag és az ovális ČSD logó is. A Tátrában így újra látható Tatra is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!