Kína első, teljesen hazai konstrukciójú közforgalmi típusának néhány napja felszállt a negyedik prototípusa is. A B001E lajstromjelű C919-es a sanghaji Pudong repülőtérről indult, öt perc híján másfél órát repült, a gyártó Comac közleménye szerint a fel- és leszállási teszteken túl az avionikát és a gép jégtelenítő rendszerét próbálták.

A közlemény szokásos mód szűkszavú, annyit tesz hozzá, hogy a 105-ös és 106-os gyártási számú példányok még az idén szintén repülnek.

(fotók: Comac)

A két további gép bekapcsolódása a berepülési programba nyilván fontos eleme a tesztidőszaknak, azonban a Comac egy másik bejelentése szerint a típusalkalmassági engedély elnyerése csak 2021-re várható, ráadásul csak a kínai hatósági tanúsítványról van szó, a nemzetközi eladásokhoz szükséges FAA/EASA engedélyek megszerzése ennél is több időt igényel. A korábbi nyilatkozatok még ezekben a hetekben is 2019-re tették a berepülések lezárását, 2020–21-es forgalomba állítással, de a jelek szerint ezt a már szintén kitolt határidőt sem tudja a cég tartani.

A kínaiak szokás szerint igen kevés konkrétumot árulnak el a fejlesztés gondjairól, a kínai légügyi hatóság egyik vezetője még májusban sorolta, hogy újabb problémákat fedeztek fel a tervezés, a légialkalmasság és a gyártás illetve üzemeltetés szintjén, vagyis alapvető gondokról van szó, amelyek hátráltatják a fejlesztési folyamatot.

Mindez nem akadályozza meg a kínai szakértőket abban, hogy továbbra is az Airbus és a Boeing kihívójaként beszéljenek a C919-esről. Az Asia Times ráadásul a C919-es fejlesztését közvetlen kapcsolatba hozza a 737 MAX repülési tilalmával, hangsúlyozva, hogy az amerikai géppel történt katasztrófáknak 346 halálos áldozata volt, és a cikk ezért határozottan a típust és szoftverét nevezi meg felelősként.

Kína márciusban az első ország volt, ahol letiltották a MAX-okat, a kínai hatóság felfüggesztette a típus kínai légialkalmassági engedélyét. A lap által megszólaltatott kínai szakértő úgy nyilatkozott, hogy „miután a típusba vetett bizalom elporladt, a globális piac méginkább üdvözli a konkurens típusokat”. Mindez ugyanakkor arra inti Kínát, hogy a maga munkáját jól végezze, és biztonságos repülőgépet fejlesszen.

Az új kínai utasszállítóra eddig 305 példányra kötöttek fix szerződést, az opciókkal és szándéknyilatkozatokkal együtt jelenleg összesen több, mint hétszáz gépre van valamilyen formában rendelése a cégnek, de a lekötések túlnyomó része állami kézben lévő kínai társaságoktól származik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!