Az orosz tankhajó, a Christophe de Margerie példáján felbuzdulva a világ legnagyobb tengeri szállítmányozója, a Maersk is elszánta magát az Ázsiát északról kerülő tengeri útvonal használatára. Az elkövetkező hetekben útnak indul egy konténerhajó a sarki vizek felé. Az útvonal jelenleg évente mintegy három hónapon át hajózható, ez azonban a cég várakozásai szerint változni fog.

A Christophe de Margerie, a nagy előd (forrás: Reuters)

A konténerhajó a dél-koreai Busanból indul. Rakománya orosz haláru és dél-koreai elektronikai termékek, a hajó várhatóan szeptember végén fog megérkezni Szentpétervárra, miután végighajózott Oroszország északi partvidéke előtt, és megkerülte a Skandináv-félszigetet.

A Bering-szorosban történő áthaladáshoz az orosz hatóságok engedélye is kell. Oroszország abban reménykedik, hogy a szoroson átvezető útvonal révén a szoros a Szuezi-csatornához hasonló jelentőségű ellenőrzőponttá válik, így Oroszország stratégiai jelentősége a tengerhajózásban növekszik és az Európa és Távol-Kelet közötti hajóutak egy része ide helyeződik át.

Oroszország nem utolsósorban a peremidőszakokban még mindig szükséges jégtörőhajó-szolgáltatásból is jövedelmet húzhat így, bár ha az előrejelzések szerint az útvonal egész éven át jégmentes lesz, ez az előny nyilvánvalóan megszűnik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!