Körülményes nosztalgiamenet

Károly Szabolcs   ·   2016.04.15. 16:15
400px_nohab_abbmot

Eredetileg az Ezüstnyíl előfutó dízel motorkocsiról szólt a MÁV-Nosztalgia Kft. április tizennegyedikei Rákosrendező–Rákos–Miskolc-Tiszai–Rákos–Rákosrendező menetének hivatalos meghirdetése; a különvonatra a legalább egy „Törzsutas pecséttel” rendelkező törzsutasok válhattak jegyet. A szerelvény a kiírás szerint felveszi a „Lágerjárat – Utazó vagonkiállítás” kocsit Kál-Kápolnán, ahol április elejétől lehetett megtekinteni, következő állomása pedig a borsodi megyeszékhely.

A technika ördöge azonban hamar közbeszólt: a Kádár-motorkocsit forrásaink szerint akkumulátor-problémák miatt nem lehetett kiadni, így a hasonló méretű ABbmot 610-es nosztalgia-motorkocsit adták ki vészmegoldásként. Az ABb sem jutott messze önerőből: Hatvanban elfolyt a hűtővize. Segítőnek a tavaly őszre felújított hatos Nohabot küldték érte, Ceglédről, így megkezdődtek a kényszerű várakozás órái. A svéd-amerikai erővel kisegített menet Hatvanból körülbelül kétórás késéssel indult tovább, majd vette fel Kál-Kápolna állomás egyik tárolóvágányán a KK zuw 272551 pályaszámú kiállítókocsit. A helyzetet a Füzesabony és Mezőkövesd között aznap kezdődő vágányzár sem javította, sőt: a sűrű vonatforgalmat bonyolító szakasz egyvágányúvá szűkülése igencsak korlátozza a szabad menetvonalakat, lényegében állandóan jön vagy megy vonat valamelyik irányból. A különvonat végül három és fél órás késéssel, a meghirdetett 11 óra 50 perc helyett délután negyed négy után érkezett meg a miskolci Tiszai pályaudvar harmadik vágányára, a jókora restancia okán pedig a 14 óra 50 perces visszaindulás is füstbe ment.

3,5 órás késéssel, Nohab-segítséggel érkezett meg a borsodi megyeszékhelyre a MÁV Nosztalgia Kft. miskolci különvonata. A képre kattintva galéria nyílik. (fotók: Fazekas Böbe, a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

Az ABbmot

Az (1B)2' tengelyelrendezésű, dízelmechanikus ABbmot motorkocsikat 1955 és 1958 között gyártotta a Ganz a MÁV számára a nem villamosított fő- és mellékvonalakon való gyors- és sebesvonati szolgálatra. A 18 motorkocsi a Hargita motorvonat hajtási és erőátviteli rendszerével épült. A Ganz a csehszlovák államvasút ČSD részére is épített húszat az ottani igények szerinti változatban. Az ABb-vonat motor, vezérlő- és pót-vezérlőkocsi kialakítású volt, így akár kétfelé is lehetett választani a szerelvényt a kisebb forgalmú mellékvonalakon, és két egységként közlekedhetett tovább. A mozdonyvezető a vezérlő- vagy pót-vezérlőkocsiból irányította a vonatot, a motorkocsiban csak a gépész tartózkodott. A járművek hajlamosak voltak a kisiklásra nehéz pályaviszonyok mellett, karbantartásuk is körülményes volt, ezért nem igazán voltak a műhelyek kedvencei. Az ABbmot 610-est a sorozat utolsó mohikánjaként egészen 1988-ig használták menetrendszerű forgalomban. A 25,57 méter hosszú, 56 tonna szolgálati tömegű motorkocsit egy 12 hengeres, V-hengerelrendezésű, 331 kilowatt teljesítményű Ganz-Jendrassik dízelerőforrás hajtotta egy mechanikus, ötfokozatú, manuális működtetésű sebességváltón keresztül. Ez a motor a cseh motorkocsikénál nagyobb teljesítményű és tömegű volt. Mivel a tengelyterhelés nem lehetett 15 tonnánál nagyobb, a hajtást és a teljes meghajtási egységet három tengelyen helyezték el. Így a forgóvázat nem királycsap rögzítette a szekrényhez, és a motort sem a hajtott tengelyen helyezték el. Emiatt azonban a súlyelosztás nem volt megfelelő, így a járművek hajlamosabbak voltak a kisiklásra, mint a cseh M495,0 sorozat. A vonaton a 64 ülőhelyes utastér mellett egy nagy kapacitású csomagteret és WC-t is kialakítottak. A szerelvény mindkét végén volt egy-egy vezetőállás, két ajtóval, ahonnan a mellékkocsiba is át lehetett jutni.

A késés csökkentése érdekében a tervezett háromórás tartózkodás jócskán, mindössze bő félórásra rövidült: a csillagos svédacél kihúzta a szerelvényt a tárolóvágányok felé, visszatolt, és az egykori „postacsonkán” hagyta a Lágerjárat-kocsit – az elsősorban huszonegyedik századi technikát, azaz audiovizuális vetítést alkalmazó kiállítás is itt tekinthető meg április tizenötödikétől május ötödikéig. Ezt követően a Nohab kihúzta a dög motorkocsit, körüljárta, majd beállt az első vágányra, ahonnan pár perccel később, az utasok felszállását követően vissza is indult a különvonat Budapestre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek