Közismert szakember és titkos favorit

T. H. F.   ·   2020.01.17. 18:00
bkklogo0

A Vitézy Dávid menesztése óta egyre gyengülő közlekedési társaság vezetői posztjára január 13-áig lehetett pályázni. A beérkezett érvényes pályázatok értékelését követően a munkáltatói jogkör gyakorlója, a főpolgármester dönt, legkésőbb 2020. január 22-ig, de azzal a kikötéssel, hogy fenntartja a jogot a pályázat eredménytelenné nyilvánítására.

A pályázók szakmai, illetve vezetői előmenetelét ismerve nem lennénk meglepve, ha a kiírás első körben eredménytelenül zárulna, a feltételek között szerepelnek ugyanis a következők:

  • legalább nyolcéves szakmai tapasztalat a BKK főtevékenysége (tehát a közlekedésszervezés) szerinti területen,
  • legalább ötéves vezetői gyakorlat.

A fővárosházáról meg nem erősített információink szerint a következők pályáztak a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatói tisztségére:

Nemesdy Ervin, aki 2019 januárja óta a központ vezetője. Nemesdy Tarlós István javaslatára 2013 óta a BKK igazgatótanácsának tagja, neve felmerült már 2014-ben is, mint a Vitézy Dávid utáni vezérigazgató, ám a kormánypárti kerületvezetők ellenállása miatt végül Dabóczi Kálmán lett a közlekedésszervező intézmény vezetője. A nyilvánosságot kerülő Nemesdy javára írják, hogy Tarlós eredeti koncepciójával ellentétben nem hajtotta végre a BKK felszámolását, sőt, szakmai szempontok mentén következetesen megvédte a fővárosi közlekedés irányító szervezetét. A jelenlegi vezérigazgató kitűnő tárgyaló, diplomatikus (óvatos?) elöljáró hírében áll, ám inkább ügyvezető típusú vezetőnek tartják. Nemesdynek nincs nyolcéves szakmai tapasztalata a BKK alaptevékenysége szerinti területen.

Kerékgyártó János, jogász, a GKM korábbi főosztályvezető-helyettese, a társaság jelenlegi közlekedésszervezési vezérigazgató-helyettese 2019 nyara óta tölti be ezt a pozíciót. Szoros szakmai kapcsolatok fűzik a BKK Nemesdyt megelőző vezérigazgatójához, Dabóczi Kálmánhoz, Kerékgyártó eleinte Dabóczi tanácsadója, a BKK kabinetiroda vezetője volt. Nála az ötéves vezetői gyakorlat megléte kérdéses, de pályázat szövege „nézőpont kérdése” típusú, rugalmasan értelmezhető.

Kerényi László Sándor építőmérnök, 2010-ig a főváros közlekedési ügyosztályának vezetőjeként, ezt követően a BKK Zrt. mobilitásstratégia szakterületének vezetőjeként dolgozott. Részt vett a fővárosi közlekedési intézményrendszer átalakításában. Kerényit szakmailag jó választásnak tartják, nála a nyolcéves szakmai tapasztalat is bőven megáll, ellenben az öt év, szigorúan vett vezetői gyakorlat kérdőjeles. Habitusa Nemesdyéhez áll közel.

Somodi László közlekedésmérnök vezérigazgató-helyettes volt a BKV-nál, majd 2008–2011 között a MÁV-Start marketing- és fejlesztési vezetője. Később a BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója, utóbb vezérigazgató-helyettes. A NIF Zrt.-nél vasútfejlesztési igazgatóként is dolgozott, tehát az újabban a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjánál elhelyezkedő Somodinál megáll a nyolc év szakmai, illetve az öt vezetői tapasztalat. A pályázó szakmai pallérozottságát megfigyelők nem is vonják kétségbe, vezetői készségeit illetően azonban felmerül némi tanácstalanság.

Széles körben a közlekedési szcénában 2019 előtt jóformán ismeretlen Varga Ivettet tartják a legesélyesebbnek a vezérigazgatói munkakör betöltésére. Vargát ambiciózus, rendkívül gyors gondolkodású, az előrelépéshez szükséges ismereteket következetesen elsajátító pályázóként mutatták be informátoraink, aki cseppet sem mellesleg a múlt év nyara óta a BKK stratégiai és innovációs igazgatója. Gazdálkodás- és szervezéstudományok tudományágban két éve védte meg a gödöllői Szent István Egyetemen „Budapest erőforrás-szempontú városstratégiája, különös tekintettel az európai uniós finanszírozásra” című értekezését – utóbbit azért tarjuk fontosnak megjegyezni, mert a vezérigazgatói munkakör betöltéséhez pályázati feltétel a közgazdasági, jogi vagy műszaki területen szerzett, legalább mesterfokozatnak megfelelő felsőoktatási végzettség.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy egyikük sem Karácsony Gergely főpolgármester „embere”, viszont több jelölt mögött jól definiálható (politikai) érdekszférákból induló, intenzív lobbitevékenység sejlik fel (vékony jég – ennek a taglalatától most eltekintünk), továbbá szigorúan véve – Somodi kivételével – senki sem felel meg ap ályázati követelményeknek. Ettől eltekintve az ötök mindegyike alkalmas a mostani funkciójú BKK vezérigazgatói posztjára. Azzal a megjegyzéssel, bár a politika nem akarja Vitézy Dávidot, ha egy olyan típusú közlekedési társaságot képzelünk el, amelyik meghatározó szerepet tölt be a főváros életében (lásd még, BKK →), akkor egy Vitézy-típusú vezető lenne a legjobb választás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.