Ha nem tesznek valamit sürgősen ellene, a légiközlekedés infrastruktúrája nem fog tudni lépést tartani a forgalommal, figyelmeztetett az Eurocontrol igazgatója egy brüsszeli fórumon. A fenyegető prognózis 2040-ig szól, de a rossz jelek már 2018 első hónapjaiban megmutatkoztak, mondta Eamonn Brennan.

Az igazgató szerint a január–májusi időszakban sokkal több volt a kontinens légiközlekedésében a késések aránya, mint a korábbi évek hasonló időszakában. A 2017-es adatokhoz képest a forgalom 3,4 százalékkal nőtt, azonban a légtérszervezéssel összegfüggő késések aránya járatonkénti 0,46 percről „drámai módon” megugrott 1,05 percre.

A késések huszonnyolc százaléka volt betudható olyan zavaró eseményeknek, mint a sztrájkok, és huszonhét százalékot lehet időjárási okokra visszavezetni, de zavaróan magas, ötvenöt százalék mögött kapacitás-okok illetve az irányító hálózatok munkaerőhiánya állhat, és ez éppúgy igaz Franciaországra és Németországra, mint a Benelux térségre.

Brennan szerint, miközben már a jelenlegi irányítási rendszernek is hatalmas gondokat jelent, a forgalom a jelenlegi 16,2 millió járatról évi 19,5 millióra is nőhet. Naponta háromezerrel nőhet a járatok száma az Egyesült Királyságban, Törökországban, Németországban és Franciaországban. Mindez azt jelenti, hogy vagy másfél millió járatra és 160 millió utasra nem lesz elég kapacitás az európai légtérben.

De a földön sem: már ma hat fontos nagy repülőtér kapacitása csúcsait közelíti, ezek száma 2040-re tizenhatra nő, márpedig, tehetjük hozzá, a terminálok építésében még csak haladnak a dolgok, de az új pályák létesítése szinte mindenütt komoly akadályokba ütközik, amit leginkább Heathrow példája jelez.

A repülőterek gondjairól a légikikötők európai szövetsége, az ACI Europe vezetője, Olivier Jankovec beszélt ugyanazon a fórumon, és arra figyelmeztetett, hogy a kontinens számára a reptéri kapacitás hiánya valóban kézzel fogható hiányt, mintegy 88 milliárd eurónyi gazdasági aktivitás kiesését okozhatja.

Ami a jelenlegi gondokat illeti, két jelentős európai cégcsoport az Európai Bizottsághoz fordul panasszal, mert az Európában „elharapódzó” irányító sztrájkok válsághelyzetet okoznak, és aláássák az emberek szabad mozgásának európai alapelvét.

A beadványt aláírók egyike az IAG csoport, a másik a legnagyobb európai diszkont-cég a Ryanair. Az IAG elnöke, Willie Walsh szerint a sztrájkok még sokkal inkább fenyegetik az európai légiközlekedést, mint az üzemanyag árának emelkedése. Michael O’Leary Ryanair-főnök azt is jelezte,  a sztrájkok ráerősítenek az amúgy is meglévő irányítóihiányra, ami már naponta járatok százainak kiesését okozza.

2010 és 2017 között az Unióban 13,4 milliárd eurónyi gazdasági kárt okoztak a légiforgalmi irányítók munkabeszüntetései, amiben a franciák jeleskedtek, náluk a tavalyi év hasonló időszakához képest idén háromszáz százalékkal nőtt a sztrájkok aránya. A Ryanair vezére egyébként évek óta követeli az Unió vezetőitől, hogy korlátozzák a légiforgalmi irányítók sztrájkjogát.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!