A címben szereplő idézet Kukely Mártontól, a CER-csoport vezérigazgatójától származik, hétfőn mondta ezt a háttérbeszélgetésre meghívott sajtó, így az iho tudósítójának is, amikor a vasúttársaság elmúlt tizenöt évét elemezte. Most ünnepelte ugyanis a tizenötödik születésnapját a CER HU, hazánk egyik első magán-vasúttársasága.

Főleg az utóbbi öt éve volt erős a CER Cargo Holdingnak, egyrészt saját vontatóállományát ebben az időszakban építette fel, másrészt ekkor kezdett intenzív terjeszkedésbe a környező országokban. A CER HU mellett ma már létezik és erős cég a Csehországban és Szlovákiában aktív CER Slovakia, nemrég pedig elindult Horvátországban is a CER d.o.o. Igaz, egyelőre csak egy fővel. De mivel az országokon átívelő teherszállítás az igazán jövedelmező, a vasúttársaság azon van, hogy minél több közép-európai országban otthonosan mozogjon. A célok elérésében egyelőre kevésbé szoros, de létező partner a CER Romania. A felsorolt országok mindegyikében rendelkezik a CER-csoport vasútbiztonsági tanúsítvánnyal.

A horvát terjeszkedés először a trafóforgalomban fog megmutatkozni, ha minden jól megy, akkor már az egész úton a CER-csoport fogja szállítani a Horvátország–Csehország viszonylatú különleges szállítmányokat! A távlati cél pedig eljutni a szlovén–olasz határig a gabonavonatokkal.

És el is érkeztünk a CER működésének másik alappilléréhez, ahhoz a célkitűzéshez, hogy minél nagyobb arányban nyerjék el a különleges, túlméretes, veszélyes áruk szállítását. A közelmúlt nagy vágányzáraiban egyrészt a többi vasúttársasághoz hasonlóan szenvedett a CER is, ugyanakkor a kitérőszállítás az övék, így csak van hasznuk a felújításokból is. Különben valóban RK-s a tehervonataik nagy része. Még a gabonavonatok is, mert egyrészt túl nehezek a kocsik (90 tonna rakottan), másrészt maguk a vonatok is nagyon hosszúak.

Különleges szállítmány: metrótranszport a Kőér utcában (fotók: Vörös Attila)

Jövőkép

A CER-csoport 2014-ben kezdte kiépíteni a saját járműflottáját, ekkor érkezett meg az első Transmontana a Softronictól. A szolgáltatás minőségét azzal tudták tovább növelni, hogy az egyéb vasúti tevékenységeket is saját hatáskörbe helyezték, azaz a kocsivizsgálók, tolatásvezetők már a CER-nél dolgoznak, és nem valamelyik alvállakozót bízzák meg ezzel. A CER HU-nál jelenleg 105 fő dolgozik, az SK-nál 41 – a horvát cégben pedig egyelőre egy. A cégcsoport tehát már elérte azt a méretet, ahol érdemes egy vállalati informatikai rendszert kifejleszteni. Ez Magyarországon már meg is történt, RIS-nek, azaz Railway Integrated Systemnek nevezik. A rendszer a cég összes működését digitálisan kezeli, valósidejű statisztikákat tud, de a vezénylés és a vonatok adatai is benne vannak. A rendszer jól működik, a CER SK is ezt használja és több európai vasútvállalattal is folynak tárgyalások az átvételéről.

A 774-es Csillagromboló a dunaföldvári bioetanol-fordában

A CER Cargo Holding teljesítménye folyamatosan növekszik, az idei adatok alapján pedig az látszik, hogy marad a tendencia. 2018-ban 5009 vonatot közlekedtettek, 915 millió árutonnakilométert teljesítettek, 4 millió 45 ezer tonna árut vittek el. A bevétel 6 milliárd 990 millió forint, az adózás előtti eredmény 300 millió forint volt.

Mozdonyok

A CER a kezdeti években kizárólag a MÁV aktuális leányvállalatától vásárolt vontatásszolgáltatást, ma már viszont oda jutottak, hogy maximum egy Szergejt használnak, a dunaföldvári etanolforgalomban. A cég filozófiája szerint a meglevő biztos üzletekre saját mozdonyokat szereznek be, míg a rizikós fejlesztésekre csak bérelnek.

A CER SK saját gépei:

  • egy 242-es Plehács,
  • egy belga eredetű 365-ös,
  • egy 753-as remot Búvár,
  • két 740-es Kocúr
  • három 186-os Traxx
  • és egy további 365-ös bérben.

A CER HU saját gépei:

  • négy 610-es Transmontana,
  • egy 774-es remot Dongó,
  • egy 753-as remot Búvár,
  • három Traxx bérben.

A legújabb Transmontana, a 610 104-es robog Kismarosnál

Kérdésünkre válaszolva most nagyobb mozdonybeszerzésre nem készül a cég, bár Transmontanából mindig jöhetne eggyel több. Csak a Softronic kapacitása jelenleg igen sokára le van kötve... Ami biztos, az az egyik Kocúr korszerűsítése, felszerelik Indusival, hogy Horvátországban is járhasson. A CZ Loko csinálja a felújítást, a műszaki tartalom a 740.7-es sorozatnak lesz megfelelő. A CER SK a bérelt 365-öst tervezi megvásárolni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!