Új csillagok az Eurostar horizontján: Avelia Horizonokkal frissítik a flottát
A francia–brit–belga vasúti vállalkozás harminc kétszintes, a saját keresztségben Celestia elnevezést szerző, nagysebességű motorvonatot vásárol az Alstomtól.
A napokban aláírt, 1,4 milliárd euró (aktuális árfolyam alapján csaknem 550 milliárd forint) értékű megállapodás opcionálisan további húsz szerelvény beszerzését is lehetővé teszi, ezzel kétmilliárd euróra (körülbelül 780 milliárd forintra) növelve a beruházás teljes költségét.
A Celestia elnevezés a latin „caelestis” szóból származik, mely magyarul „mennyeit” jelent. Az Eurostar azért illeti e kifejezéssel az új járműveket, mivel szerintük azok a csillagokat és az utazás esszenciáját elevenítik meg, tökéletesen képviselve egy olyan vállalat szellemiségét, mely úgy köt össze Európa-szerte számos várost, mint a csillagképek a csillagokat. A vasúttársaságnál úgy vélik, az utasok igazán különleges vonatokra számíthatnak, melyek kivételes kényelmet, egyedi Eurostar-élményt és új meglepetéseket kínálnak. Úgy gondolják, a fenntartható nemzetközi utazás új aranykora kezdődhet.
A járműbeszerzés az Alstom és a francia nemzeti vasút személyszállítási ága, az SNCF Voyageurs közötti keretszerződés harmadik, opcionális részét jelenti – a francia vasúttársaság, mely az Eurostar többségi tulajdonosa ötvenöt százalékos részesedéssel, eddig már száz, a Celestiákhoz hasonló TGV Inoui (korábban TGV M) motorvonatot rendelt Franciaországon belüli használatra, tizenötöt pedig nemzetközi járatokhoz.
Hasonló vonatokat a marokkói nemzeti vasút ONCF és a francia nyílt hozzáférésű startup-vasútvállalat, a Proxima is rendelt, utóbbi szerelvények Velvet márkanév alatt fognak közlekedni. A járműtípus sikerén felbuzdulva az Alstom idén áprilisban be is jelentette: 150 millió eurót (cirka 60 milliárd forintot) fektetnek be a francia gyártóüzemek termelési kapacitásának növelésébe. Az Eurostartól elmondták, lehívás esetén mind az ötven szerelvény gyártási ütemezését garantálja az Alstom.
A vasúthálózatok közötti lehető legmagasabb szintű átjárhatóság érdekében a motorvonatok négy áramnem: másfél és három kilovoltos egyenáramú, valamint 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú betáplálásról is képesek üzemelni. Ennek köszönhetően az Eurostar összes útvonalán: az Egyesült Királyság és Franciaország, Belgium, Hollandia és Németország viszonylatában is közlekedhetnek. Sőt, alkalmasak lesznek a tervezett London–Frankfurt, London–Genf és Amszterdam–Genf járatok teljesítésére is.
A háromszáz kilométer/óra legmagasabb üzemi sebességű, kétszáz méter hosszú vonatok két végén egy-egy vonófej dolgozik majd, köztük tizenegy kétszintes betétkocsi fut, összesen cirka 540 ülőhelyet kínálva. Igény esetén akár egyszerre két szerelvény is áthaladhat szinkronüzemben a Csatorna-alagúton (Csalagúton) keresztül, ezzel elérhetővé válik a jelenlegi flotta által kínált vonathossz.
Az európai gördülőállomány-biztonsági szabványok összehangolása okán csak a műszaki átjárhatósági előírásoknak (TSI) eleget tevő nagysebességű szerelvények közlekedhetnek a Csalagútban – a korábbi szabály, mely előírta, hogy a szerelvényeknek hosszabbaknak kell lenniük, mint az alagút vészhelyzeti átjáróinak 375 méteres hossza, már nem él.
A nemzetközi vasúttársaság szerint a Celestiák a jelenleg használt vonatokhoz képest húsz–ötven százalékkal kevesebb energiát fognak fogyasztani. A TGV-k számos korábbi verzióitól eltérően az új generáció képes a visszatápláló (regeneratív) fékezésre, ráadásul csak magában a továbbfejlesztett aerodinamikai tervezés és az optimalizált hajtás húsz százalékos energiamegtakarítást tesz lehetővé. Úgy lesznek tervezve, hogy hosszú távon is ellenálljanak a klímaváltozás hatásainak. Azzal, hogy az Eurostar az Avelia Horizonokat választotta flottájának megújítására, megerősíti azirányú törekvését, mely a műszaki teljesítményt, az energiahatékonyságot és az utaskomfortot együtt igyekszik továbbfejleszteni. Ezek az újgenerációs vonatok a fenntartható és versenyképes európai mobilitásról alkotott elképzelést testesítik meg.
Az első vonatok azonban még nem mostanában fognak forgalomba állni: a tervek szerint az első tizenöt szettet az első szállítási éven veheti át az Eurostar, az első hat szerelvény pedig 2031 májusától szállíthat majd utasokat.
Az új zászlóshajók érkezésével a vasúttársaság leállíthatja azt a tizenhét PBKA és kilenc PBA motorvonatból álló régebbi flottát, amit a Thalysszal való összeolvadás során kapott meg, valamint a kezdettől fogva náluk szolgáló, Class 373-as sorozatú, Eurostar e300-as motorvonatok közül nyolcat. A Siemens Mobilitytől rendelt tizenhét Velaro e320-as motorvonat marad, a flottafrissítés befejezését követően pedig rajtuk kívül már csak az új Alstom-szerelvények fognak dolgozni – az összesen hatvanhét szerelvény körülbelül harminc százalékos kapacitásnövelést tesz majd lehetővé.
A francia gyártó közlése alapján az új Avelia Horizonok karbantartási költségei harminc százalékkal lesznek alacsonyabbak, mint a nagysebességű vonatainak megelőző generációi, az újratervezett alkarészekkel tovább egyszerűsödnek a karbantartások, és a „kezelések” közötti időtartamok is meghosszabbodnak. A megelőző (prediktív) karbantartást és a távdiagnosztikát már a kezdettől fogva beépítik a járművekbe.
Az Eurostar a teljes flottát a londoni, Temple Mills-i bázison tervezi karbantartani, melyre körülbelül 80 millió eurót (nagyságrendileg hárommilliárd forintot) költenek, hogy alkalmas legyen az új vonatok fogadására. A Temple Mills az egyetlen olyan járműtelep az Egyesült Királyságban, mely a szélesebb, úgynevezett kontinentális szerkesztési szelvénynek megfelelő vonatokat is ki tudja szolgálni. A telephely az Egyesült Királyság első nagysebességű vasútvonalának (High Speed 1 / HS1) koncessziós tulajdonosa, az London St Pancras Highspeed birtokában áll, és jelenleg csak az Eurostar használja, azonban az új, feltörekvő versenytársak, mint a Gemini, a Virgin, valamint az Evolyn és a Trenitalia France közös vállalata is benyújtott már hozzáférési kérelmet a brit vasúti és közúti hivatalhoz (ORR) a létesítmény használata érdekében.
Habár a HS1-en és a Csalagúton is elérhető kapacitás több vonat közlekedtetésére, az ORR szerint legfeljebb egy új üzemeltető számára jut hely Temple Mills-ben; a döntést várhatóan napokon belül be is jelentik.
A Csatorna-alagút koncessziós tulajdonosától, az Eurotunneltől elmondták, az Eurostar komoly járműbeszerzése jó hír a London és a fontosabb európai városok közötti alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedés kiterjesztése szempontjából. A vállalkozás teljes mértékben a Csalagúton keresztüli nagysebességű szolgáltatások bővítése mellett áll, ezen felül elkötelezettek a növekedést és az összeköttetéseket előmozdító kezdeményezések aktív támogatása iránt – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az Eurostar leendő Celestiáinak látványterve. Kép forrása: Alstom SA / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!