A Keleti pályaudvar–Újpalota villamosvonal tervezése (amint nyilvánvalóvá vált, hogy a 4-es metrót nem fogják meghosszabbítani) a 2015. január 1-je után indítani tervezett projektek között szerepelt. Az az év májusában megkötött, időközben kétszer módosított fejlesztési megállapodás alapján a nyílt közbeszerzési eljáráson győztes Főmterv Zrt. meg is kezdte a tervezést, ám a projektet az 1247/2016 (V.18.) kormányhatározat törölte a 2020-ig tartó uniós költségvetési időszak IKOP-feladatlistájából.

A tervezést tehát lezárni javasolja a közgyűlési előterjesztés, azonban a már elkészült tervek alapján a Thököly út közlekedését úgy szeretnék módosítani, hogy az a villamosvonal megépítésétől függetlenül a csomópontok lokális rendezhetősége, az utasok magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében felhasználható legyen. A kivitelezést azonban – forrás híján – későbbre halasztják.

Marad a buszközlekedés a Thököly úton, több csomópont azonban áttervezésre szorul (Kemsei Zoltán felvételei)

Engedélyezési, vagy engedélyezési és kiviteli tervek készültek a projekt több elemére, ezek közül a 72-es trolibusz útvonalának módosítása a legszembetűnőbb.

A Hungária körgyűrű szélesítésével alakították át a 72-es trolibusz útvonalát: addig a Hermina útról balra az Ajtósi Dürer sorra, majd a Hungária körútra fordulva érte el a Thököly utat, majd ugyanezen az útvonalon közlekedett visszafelé is. A Hungária körút–Thököly út csomópontjának átépítése, az 1-es villamos hosszabbítása miatt előbb (1987-től) az Ida utca–Ilka utcai kishurokban fordultak a trolik, majd 1988. október 17-étől alakították ki a jelenlegi útvonalat a Stefánia út felé. Ezt kívánják most félig visszaalakítani, a Thököly út (Zugló vasútállomás) felé a húsz éve felhagyott nyomvonalat venné igénybe a trolibusz, új, a vasúthoz közelebb eső megállóval, és visszafelé a Hermina úton is egy új megállót építenének a rendelőintézet elé.

Ez a módosítás máris felkorbácsolta a kedélyeket: egy internetes fórumon a Hungária körút legdugósodóbb szakaszaként említik az Ajtósi Dürer sor–Thököly út közti részt, alternatív megoldásként a trolit egy utcával odébb, a vasúti töltés mentén, a Francia úton vezetnék a Thököly útig, a Báthory István parknál kialakítandó új végállomás a lehető legközelebb esne a vasúthoz.

Hiába hívják így, igen messze esik most a 72-es troli végállomása a vasúttól

Engedélyezési terv született az áldatlan (látszólag is félbemaradt) buszos rendezésre. A Bosnyák tér felé a Hungária körút déli oldalán, a Keleti pályaudvar felé a volt villamosmegálló helyén állnak meg a buszok, gyalogátkelőhely híján Újpalota felől bonyolult (vagy épp szabálytalan) módon juthatnak el a vonathoz az utasok, a másik irányban egyszerűen csak messze van. Ezzel együtt helyeznék középre a buszsávot a külső Thököly út teljes hosszában: a Róna utcánál, és – a kocsiszíni vágányhálózat módosításával – a Bosnyák téren is. Emellett a Mexikói úti villamospálya felújításáról is létezik az engedélyezési tervdokumentáció, Újpalotán pedig – az útfelújításokkal együtt – a 69-es villamos Sárfű utcai és Vásárcsarnok megállóhelyeit korszerűsítenék.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!