Kilencvenéves a moszkvai metró

Az első, 11,2 kilométer hosszú vonalat 1935. május 19-én nyitották meg tizenhárom állomással, Akkor naponta 177 ezer utas használta, a mára tizenhat vonalból álló hálózatot napjainkban már 8,2 millióan veszik igénybe.
A moszkvai metrón az elmúlt csaknem száz év alatt számos fejlesztést hajtottak végre. Az előző tizenöt év során, Szergej Szobjanin polgármester vezetése alatt példátlan fejlődésnek indult, többek között:
- a meglévő vonalak több mint felét meghosszabbították, ezzel a hálózat teljes hossza már több mint 550 kilométerre nyújtózik és 302 állomást fűz fel;
- öt teljesen új vonalat építettek ki:
- 2014-ben a 8A-t, 2023-ban meghosszabbítva azt,
- 2016-ban az úgynevezett középső körgyűrűt (MCC),
- 2018-ban a 11-es (Bolsaja Koltszevaja, „nagy körgyűrű”) vonalat, melyet 2023-ban meg is hosszabbítottak,
- 2019-ben a 15-öst, valamint
- 2024-ben a 16-ost.
Ezeken felül három új metróvonal és négy tucat új állomás is megépül 2030-ig.
Kettőezer-tíz óta a metróállomások száma az 1,6-szeresére nőtt: 182-ről 302-re. Ennek köszönhetően 2025-re a moszkvaiaknak már több mint a kilencven százaléka gyalogosan elérhető távolságban él valamilyen metróvonaltól – 2010-ben még csak körülbelül a hetven százalékuk vehette így igénybe a hálózatot.
Az orosz főváros közlekedésért felelős alpolgármestere, Makszim Likszutov elmondta, minden új állomást és vonalat úgy terveztek meg, hogy a következő évtizedekben is ki tudja szolgálni az egyre növekvő utasmennyiséget.
A moszkvai metró globális vezető szerepet tölt be a városi közlekedésben, folyamatosan javítva az infrastruktúrához való hozzáférést és az eljutás kényelmét a lakosok és látogatók millióinak.
(Nyitóképünkön a moszkvai metró egyik állomása, napjainkban. Kép forrása: Moszkvai Metró)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!