Moszkva metrói, ahogy Aranyosi Péter látta

iho/vasút   ·   2020.08.06. 18:00
aranyosi01

A történelmileg első, és egyben legnagyobb szovjet–orosz metróhálózatot utazta be moszkvai látogatásakor a Dumaszínház előadója. Aranyosi Péter közismerten a hazai tankrajongók egyik legjelesebb alakja, aki az orosz főváros metróhálózatán szerzett élményeit is egy életre elraktározta.

„A hármas vonal Partizánszkaja állomásának közelében laktunk” – idézte fel emlékeit a Karinthy-gyűrűs humorista, a Showder Klub egyik állandó fellépője.

Moszkva, Partizanszkaja megálló

 

„Ezt úgy kell elképzelni, mint Budapesten például a Határ utat, már nem a belváros, de még nem is világvége. Hatalmas, szellős terek, minden állomásnak van valami üzenete, a Partizánszkajának nevéből fakadóan is a második világháborúban a hazát védő partizánoknak állít emléket. Monumentális, a fegyveres ellenállókról szépen formált szobrok demonstrálják a már letűnt kornak tulajdonított felsőbbrendűséget.”

Sorozatunk első részében a szentpétervári metrót mutattuk be – már az is lenyűgözi az utazót méreteivel, a szakértőt a technikai megoldásaival, de a moszkvai még a szentpétervárihoz képest is nagyobb léptékű metróüzem. A tizennégy vonalból álló hálózat jelenlegi hossza 408,1 kilométer, és folyamatosan napirenden van a bővítése: a tervek szerint három éven belül 67 kilométerrel lesz hosszabb. A két állomás (Krilatszkoje és Sztorgyino) közötti leghosszabb szakasz 6,62 kilométeres, Baumanszkaja állomáson pedig 1944. január elseje és 2015. július másodika között folyamatosan ugyanazok a mozgólépcsők üzemeltek, cseréjükre csak az állomás 2015-ben elkezdett felújítások került sor. Meg egyáltalán: Peking, Tokió, Sanghaj, Szöul és Kanton után a moszkvai metrón utaznak a világon a legtöbben – 2018-ban az átlagos napi utasforgalom 6,668 millió ember volt (a maximális napi utasforgalom 2014. december 26-án elérte a 9,715 millió főt!). A moszkvai metró, a Московский метрополите́н a főváros közösségi közlekedési rendszerei közül magasan a legnagyobb forgalmú, az utazások 48 százalékát bonyolítja le.

„Úticélunk a Moszkva közelében található Kubinkai Harckocsi Múzeum, a világ legnagyobb harckocsikkal és harcjárművekkel foglalkozó múzeuma volt” – idézi fel adatközlőnk a történteket.

Kubinka, Tankmúzeum

 

„Ide elektricskával is el lehet jutni, de az elővárosi vonatokon kívül is sokat használtuk, elsősorban természetesen Moszkvában, a tömegközlekedést. Bár időnként nagy a zsúfoltság, például a metrón is, nem rossz ott utasnak lenni: a járművek tiszták, általában pontosak. Ráadásul vigyáznak az emberre: egyszer az Arbatszko–Pokrovszkaja vonal egyik állomásán közvetlen közelünkben megszólalt a légvédelmi sziréna, vagy mi. Azt sem tudtuk, hová bújjunk, merénylet, csecsen szakadárok, gáztámadás? A peron végén volt egy fémnek tűnő fülke, ennek az ajtaja egyszer csak kinyílt, és kilépett rajta egy, a fülke belső méretével szinte teljesen megegyező termetű, egyenruhás nő. Odavonult, mert az vonulás volt kérem, az állomás márványfalához, kinyitott egy rejtett ajtócskát, benyúlt, és kivett egy, igen, kivett egy piros telefont. Beleszólt, vszjo v pariadke, és elcsitult a sziréna. Ja, ha így működik, akkor tényleg minden a legnagyobb rendben van.”

Moszkva is papíralapú jegyekkel indította annak idején a metróüzemet, aztán jöttek a legendás zsetonok, azután pedig a mágneses kártyák. A moszkvai metró elhíresült a jegy nélkül kísérletezők kiszűrésére talált érdekes, kifinomult megoldásával: amikor valaki a beléptetőkapun fizetés nélkül akart átslisszolni, az Oginszkij polonéz dallamai csendültek fel. Mindez lassan már a múlté: a jelen az érintés nélküli intelligens kártyákról szól, működik az Apple Play és a Google Pay is. A beléptetőkapukat pedig kevésbé feltűnő üvegajtókkal látják el, amelyeket azonban már nem lehet átugrani.

„Bevallom, a metrókocsikat típus szerint nem tudom megkülönböztetni, de az egyértelmű volt, hogy sok vonalon a budapesti orosz metrókhoz hasonló, vagy azokkal megegyező járművekkel lehetett találkozni”

– említette meg a szerelvényekkel kapcsolatos benyomásait Aranyosi Péter. „Egy metrószerelvénnyel kapcsolatos jelenetre azonban mindig emlékezni fogok: azoknak a kocsiknak az ablakai szépen le voltak függönyözve, kétféle függönnyel, csipkével és sötétítővel. Belegondolni sem mertem, milyen célú metró lehetett ez...” (Aranyosi Péter valószínűleg diagnosztikai, vagy speciális, a moszkvai metróban használt üzemi tehervonattal találkozhatott – a szerk.)

A járművekről részletesebben szólva, a moszkvai metrón már évekkel ezelőtt lejárt a G (81-701), D (81-702) és az E (81-703) típusú kocsik élettartama. A fővárosi metró jelen legelterjedtebb szerelvényei Ruszicsok 81-717/714, Oka 81-760/761 sorozatú kocsikból állnak, és természetesen ott vannak a legmodernebb Moszkva 81-765/766/767 is. Az érdekesebb megoldások közül – a szalon világítása, amely megváltoztatja árnyalatát reggel hidegre és este melegre, utánozva a természetes utcai világítást. Feltételezhetően ez segít összeszedni a gondolatokat a munkába menet vagy pihenésre hangolódni a hazafelé tartó úton.

Ezenkívül a moszkvai metróban korszerű telekommunikációs rendszer került megvalósításra. Az összes metróállomáson és a legtöbb szakaszon LTE mobil távközlési rendszer működik. A vonaton pedig ingyenes városi Wi-Fi hálózat áll rendelkezésre. A 2018-as labdarúgó-világbajnokság mérkőzéseit élőben közvetítették a vonatok információs képernyőjén. A kedvenc csapat meccsét még akkor is meg lehetett nézni az utasoknak, ha azok pont távol voltak az otthonuktól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek