Levegőben a második oroszosított Jakovlev MSZ-21 prototípus repülőgép
Oroszország nyugati alkatrészeket cserélt hazaiakra új rövid és közepes hatótávolságú repülőgépeiben. De még nem sikerült az összeset.
A napokban emelkedett a levegőbe első ízben a Jakovlev MSZ-21 második oroszosított prototípus változata. A gép gyári jelzete MSZ-21-310, ugyanez a madár korábban MSZ-21-300 típusszám alatt szerepelt a hírekben, és az orosz gyártmányú kompozitszárny tesztelésére szolgált. Korábban itt írtunk a célirányos orosz lépésekről, és négy évvel ezelőtti tartalmunk alapján az is kiderül, hogy a program többéves csúszásban van, sőt, a fejlesztési programot egyenesen 2007-ben hagyták jóvá.
Egy másik MSZ-21-310 prototípus 2025 áprilisa óta repül, a madár lajstromjele 73055. Az orosz repülőgépipari és védelmi vállalat, a UAC be is jelentette, hogy ez a gép lesz az első, amely már teljes mértékben orosz eredetű alkatrészekkel, berendezésekkel emelkedhet a magasba.
Ez a szándék azonban még nem valósult meg teljesen. Néhány kulcsfontosságú rendszer, mint például jegesedésgátló, a WC-k vákuum-öblítése, a repülőgépek ütközésének elkerülését segítő TCAS-rendszer és az időjárási radar egyelőre nem orosz eredetű, ám a UAC és a Jakovlev szerint nem lesz semmi gond, és az importhelyettesítési program keretében oroszosított MSZ-21-310 változat tanúsítása 2026 végére várható.
Ugyanakkor orosz repülésügyi elöljárók azt is bejelentették, bár előirányozták, a Superjet 100-asok esetében nem lehet megoldani azt, hogy a Szuhoj és a Boeing közös fejlesztésű regionális utasszállító repülőgépében kizárólag hazai eredetű alkatrészeket használjanak fel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!