Az M1 jelű nyugati metróvonal, az úgynevezett Länsimetro első fázisa az ország legnagyobb infrastrukturális beruházása. A napokban átadott pálya tizennégy kilométerrel növeli Helsinki eleddig összesen huszonegy kilométer hosszú, az M1-es Ruoholahti–Vuosaari és az M2-es Ruoholahti–Mellunmäki viszonylatokból álló metróhálózatát. A nyugat-kelet irányú metróvonalnak két keleti végállomása van, a pálya Itäkeskus megállónál ágazik ketté.

Helsinki metróhálózatának nyugati vonala, a Länsimetro által a szomszédos Espoo városa gyors fővárosi eléréshez jutott (forrás: Wikipedia)

A teljes hosszában a talajszint alatt futó új szakasz a vonal eddigi nyugati végállomásának számító Ruoholahti megállótól indul és az Espooban található Matinkyläig vezet. A nyolc új megálló közül hat a második legnépesebb finn várost szolgálja ki. Az új szakaszon az M1-es viszonylaton közlekedő vonatok az új nyugati végállomásig járnak, de M2-es járatai is kimennek Espooba: a város keleti részén található Tapiola megállóig közlekednek. A Global Rail News információi szerint az automata rendszerrel ellátott vonalon csúcsidőben két és fél percenként követhetik egymást a négykocsis, kilencven méter hosszú, 576 férőhelyes CAF-szerelvények.

A végül 1 milliárd 180 millió euró (körülbelül 368 milliárd forint) költséggel megvalósított projektet 2006-ban fogadta el Espoo városának testülete. Az új pályaszakasz építése 2009 novemberében kezdődött. Az eredetileg 2016 augusztusára tervezett átadás azonban több mint egy évet csúszott, mivel a biztonsági rendszerekkel kapcsolatos problémák miatt elhúzódott az engedélyezési folyamat.

A finn főváros metróhálózata két nyugat–keleti irányú viszonylatból áll (forrás: Wikipedia)

A helsinki közlekedési vállalat, a HSL becslései szerint a megnyitás napján körülbelül kétszázhúszezren vették igénybe az új vonal járatait. A társaság százezer feletti napi utasszámokat remél. A metróvonallal a Helsinki és Espoo közötti buszjáratokat váltják ki, tehermentesítve a közúti közlekedést.

A tervek szerint 2020-ban tovább nőhet a helsinki–espooi metróhálózat: a Länsimetro Matinkylätől Kivenlahtiig vezető, hét kilométeres második szakaszán öt megálló épül majd ki – számol be az International Railway Journal.

Összehasonlításképpen: Budapesten a 7,4 kilométer, tehát megközelítőleg fele ilyen hosszúságú 4-es metró 452 milliárd forintos költséggel készült el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!