A MÁV Zrt. tulajdonában levő 017-es pályaméréseket végez: a felépítményvizsgáló kocsikat húzza szerte az országban, olykor külföldön is. Nagyon vigyáznak rá, nohabságán túl a gép két okból is különleges: ő az egyetlen Nohab itthon, aki 120-szal képes közlekedni, illetve villamos fűtőberendezése is van. Ezt ki is szokták használni a nosztalgiás meneteken, de a néhány éven át a balatoni nohabozás során is.

Képünk illusztráció, egy régebbi ablakos meneten készült

Most is ezért esett a 017-esre a választás. Elvileg minden klappolt, a mozdony vasárnap reggel meg is érkezett Rákosról Fehérvárra. A Déliből érkező 972 számú, Tapolcára tartó vonatról lejárt a villanygép, a 017-es pedig rá.

Aztán történt valami.

Megjelent a MÁV-Start Zrt. tapolcai mozdonyvezetője, információink szerint régi nohabos ő is, a kellő típusismerettel. De a 017-es eredeti vezére nem engedte föl a gépre – fültanúk szerint meglehetősen bárdolatlan modorra vall, és a mozdony körül álló, a fejleményekre kíváncsi utasok körében megütközést keltett, ahogy az elképedt startos vezérrel, kollégájával beszélt. A 017-est végül levették a vonatról, a Nohab aztán gépmenetben tért haza Rákosra, a tapolcai járatra pedig kerestek a fehérvári fűtőházban egy Csörgőt. A 2140-es klasszik lett a beugró vonógép, a vonat egy óra késéssel indult tovább (végül cirka másfelet késett Tapolcáig...).

Alaphelyzetben egyértelmű, hogy startos menetvonalon startos masiniszta vezet. Erről a 017-es járművezetőjének is tudnia kellett, de, hogy ennek ellenére miért hiúsult meg az emlékmenetet, egyelőre csak találgatni tudunk: amikor a helyzet előállt, mindenki felhívta a főnökét. A startosnak azt mondták, hogy startos vonat csak startos vontatással mehet, ő vezet. A mávosnak meg azt, hogy ki ne adja a kezéből a gépet; ő vezet.

Tény, valami félresiklott: sokan nagy távolságról érkeztek, többszáz kilométert autóztak, hogy felvételeket készíthessenek a nohabos vonatról, mások pedig megvették a teljesárút Budapest és Tapolca közé, retúrban. Az anyagi veszteség mellett szeretett mozdonyuk hiánya és az elfuserált emlékezés okozott mérhetetlen veszteséget – keserű és felháborodott hangvételű Facebook-bejegyzések tanúskodnak a lóvá tett százak csalódottságáról. Idézünk (betűhíven):

„...a 6 éves kisfiam meg sir mert mert nem láthatja a kedvenc mozdonyát mert nagy nohab rajongo.”

„Vagyunk itt egy páran, akik csak ezért az élményért vettünk jegyet Tapolcára.”

„Gabi itt vártalak Kajárnál, megyek haza p..ba”

„Az idióta bürokrácia miatt egy vonatnyi ember élményét sikerült elb@szni, egy menetrend szerint közlekedő vonatot órákra megkésetni. Egy újabb esemény amire büszke lehet a vasúttársaságunk.”

Az ügyben a vasúttársaság már elrendelte a belső vizsgálatot, az eljárás eredményének nyilvánosságra hozataláig is a Nohab-rajongó közönség elnézését kérik. Hamarosan pedig új időponttal jelentkeznek.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!