A hatóság őszre ígéri a projekt dokumentációjának kidolgozását – tájékoztat az E15 cseh gazdasági napilap. A Duna–Odera–Elba hajózható csatorna a csehek szerint része lehetne a transzeurópai TEN-T közlekédési hálózatnak.

A Vízi Utak Igazgatósága már hosszú ideje törekszik a 300 kilométer hosszú csatorna megvalósítására. Eddig mindig a fiók aljára került a terv. Most úgy látszik, mégis van remény a megépülésére. A Duna–Odera–Elba csatorna részeként megépülhetne a Přelouč melletti hajózható csatorna, valamint egy új vízlépcső Děčínben. Ezek 2019-re készülhetnek majd el.

Ústí nad Labemben több kikötő is van, a képen a vaňovi látható<br>(fotó: a szerző)

A csatorna megépülése hozzásegítené Csehország stabil rákapcsolódását az európai jelentőségű vízi utakra, s egyben az ország nagyobb területe juthatna így tengeri kijárathoz – mondta el Jan Skalický, a ŘVC igazgatója a lapnak. A csatorna létezésének előnyeit hangsúlyozzák a morvasziléziai nagyvállalatok is, mint például a Vítkovice Steel, Acellor Mital vagy a Třinecké železárny (vasmű) – ők biztosan kihasználnák a lehetőségeit, hiszen eddig nincs kijutásuk a tengerre. A projekt megvalósítása körülbelül tíz évet venne igénybe, s akár száz milliárd koronás beruházást is felemésztene.

Teherhajó a Dunán a magyar-szlovák határon<br>(fotó: Arnold Balázs)