Menetrendváltástól intercityvel Munkácsra?

iho.hu   ·   2018.11.23. 12:00
munkacs-oke-400

Ahogy még aznap megírtuk, november 14-én próbavonatot indított Záhonyból Csapon át Munkácsra a magyar és az ukrán vasúttársaság. Ez az első járat, amely normál nyomtávon – tengelyátszerelés nélkül – közvetlen összeköttetést teremtett Munkáccsal. A Budapest–Munkács menetrend szerinti járat indításáról, a tarifáról, a végleges menetrendről és a költségek megosztásáról november utolsó hetében Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak (UZ) szakértői. Ha a megbeszélések eredményesen zárulnak, néhány héten belül közvetlen járattal lehet Budapestről Munkácsra utazni.

Jelenleg napi két pár vonattal lehet eljutni a magyar fővárosból Munkácsra és vissza: a Nyugatiból 7 óra 23 perckor induló Latorca IC-vel és a Bécsből induló Hortobágy EC-vel (ez utóbbinál 19:04-es kelenföldi, vagy 19:40-es Keletiből való indulással); mindkét esetben kilenc és fél óra a menetidő. Visszafelé 0 óra 54 perckor és 11 óra 14 perckor indul járat. Ezek a vonatok a határon sokat vesztegelnek, mert Csapon – a kocsikat megemelve – a normálnyomtávú forgóvázakat szélesnyomtávú forgóvázakra cserélik.

A próbavonatnak különös jelentőségét az adja, hogy tengelyátszerelés (forgóvázak cseréje) nélkül jutott el Záhonyból Csapon át Munkácsra. Ennek az volt az egyik műszaki feltétele, hogy a Munkács felé kiágazó normál nyomtávú szárnyvonalat alkalmassá tegyék a magyar mozdony és személykocsi menetrendszerű közlekedtetésére. Továbbá, részben felújították a vasúti pályát, valamint Munkácson – ötszáz méterre az állomásépülettől – peront és esőbeállót építettek és kialakították az oda vezető térköves utat is.

A próbavonat alapján feltehetően így néznek majd ki a Záhony és Csap között a menetrendszerinti nemzetközi személyvonattal egyesítve közlekedő munkácsi intercity-járatok (fotó: Csépke Csaba)

A MÁV-START saját állományából biztosította a próbaúthoz a személyzetet és a szükséges mozdonyt és IC-kocsit, az UZ pedig magyarul beszélő mozdonyvezetőt adott a vontatójárműre, hogy segítsen a magyar mozdonyvezetőnek a hálózatukon való közlekedésben. A nyílt pályaszakaszokon 60 km/órás sebességgel, a széles (1520 milliméteres) és normál (1435 milliméteres) nyomtáv találkozásánál (fonódásánál) pedig legfeljebb 25 km/órás sebességgel haladhatnak a szerelvények. A Csap és Munkács közötti negyvenkét kilométeres utat így mintegy hetven perc alatt lehet megtenni.

A jövő héten Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak szakértői – a fent említett témák mellett – a vonatközlekedés megszervezésével összefüggő feladatokról is. Eredményes megállapodást követően akár már a decemberi menetrendváltástól közvetlen járattal, hét–hét és fél óra alatt el lehet majd jutni Budapestről Munkácsra, adta hírül a MÁV-Start.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.