Amint azt sejteni lehetett, a második, meghosszabbított határidőre sem tudta legyártani az Ikarus Egyedi azt a száznyolcvan csuklósbuszt, amit a Volánbusz Zrt. rendelt meg tőlük 2017 elején. Mint arról beszámoltunk, a cég érdekében tavaly nyáron még egy törvénymódosítás is született, így gyakorlatilag legalizálták a késlekedést, a gyártónak nem kellett kötbért fizetnie, sőt, még árat is emelhetett.

Időközben a – továbbra is csak tervekben létező – száznyolcvan buszból harmincat a BKV-ra tukmáltak, amit ráadásul nem is készen kaptak meg, hanem nekik kellett (volna) összeszerelniük. Az első két példányt januárban adták át kurtán-furcsán, aztán kiderült, hogy a közlekedési vállalat által ténylegesen csak hetekkel később lettek átvéve. További három csatlakozott még hozzájuk, és úgy néz ki, hogy itt véget is ér a történet, legalább is egyelőre.

A VEKE információi szerint ugyanis komoly gondok vannak a buszokkal: az egészen ígéretes prototípushoz képest a szériapéldányokon rengeteg mindent megváltoztattak: módosult a buszok hossza, tengelytávja, hátsó túlnyúlása, csuklószerkezete, utastér elrendezése, magyarán szinte minden paraméter, ami közlekedésbiztonsági szempontból is nagyon fontos. Ezek új méréseket, hitelesítéseket igényeltek volna, de ez nem történt meg, a JÁFI-Autokutnál a protó M168D papírjai alapján, mondhatni látatlanban az új típusra is rábólintottak.

Ennek pedig a VEKE szerint meg is lett a böjtje: például a csukló 17 fokos elfordulásánál az elektronika biztonsági okokból elveszi a motor nyomatékának 80 százalékát, különben jó eséllyel bebicskázna a busz. Így pedig gyakorlatilag normál budapesti forgalomban használhatatlan a jármű; ilyen komoly hiba eddig még semelyik másik típusnál sem fordult elő.

Csak tavaly október végén mutatták be az első átdolgozott Modulo M168D-t, de gyorsan kiderült, hogy valójában még ez sincs kész, a kiállított darab működésképtelen volt, tréleren érkezett<br>(fotó: Ács Attila)

Miért kellett hát változtatni az eredeti M168D-n? – merül fel a kérdés teljesen jogosan, de a válasz egyelőre még nem ismert, csak találgatások vannak: eszerint a gyártó spórolni szeretett volna a járművek előállítási költségén, ezért választott olcsóbb (és butább) csuklószerkezetet, illetve emiatt lett áttervezve több helyen is a váz.

Információink szerint ezekből a buszokból a Volánbusz egyet sem akar átvenni, de a BKV se engedi forgalomba őket, amíg a gyártó ki nem javítja a hibákat. A gyártó viszont bajban van, hiszen a beszállítóinak sem tud fizetni, az alkalmazottai elkezdtek lelépni, ráadásul a jelenlegi tempóban haladva csak körülbelül 50 év alatt készülne el a 180 busz, ami teljesen irreális. Szárnyra keltek olyan pletykák is, hogy már állami szinten sem nézik jó szemmel ezt a szerencsétlenkedést, így újabb segítség nem várható, aminek következtében elképzelhető, hogy az Ikarus Egyedi néven futó cég (aminek egyébként semmi köze nincs a legendás elődjéhez) inkább a csődbe menekül.

A kutyakomédia eddigi történéseit itt részletesen lehet elolvasni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!