2018. december 25-én két új nagysebességű vonalat adtak át a forgalomnak Kínában. A 293 kilométer hosszú Harbin–Mudanjiang vonal az orosz határ közelében ér véget és négy év alatt építették meg. A terepviszonyokról csak annyit, hogy százkilenc híd és viadukt tarkítja a 250 km/óra sebességű közlekedésre alkalmas vonalat, amelyek összesített hossza százhárom kilométer. Emellé társulnak még az összesen hatvankilenc kilométer hosszúságot kitevő alagutak. Mind Harbin, mind a két séf félmilliós Mudanjiang vasútállomását átépítették. A jelenlegi leggyorsabb járat menetideje kilencven perc, a korábbi négy és fél órás eljutással szemben. Tervbe vették a vonal 380 kilométeres meghosszabbítását Vlagyivosztokig is.

A másik aznap átadott vonal a 287 kilométer hosszú Hangcsou–Huangsan vonal, amin a megengedett legnagyobb sebesség szintén 250 km/óra. Ez a 2022-ig megépítendő Hangcsou–Nancsang nagysebességű vonal egyik szakasza, jelenleg napi tizenegy vonatpár közlekedik rajta. A menetidő egy óra és negyvenhárom perc. A vonalat sok turista fogja használni, mert Hangcsou egyike a négy kínai szent hegynek és több város is van a közelében, amelyek önmagukban is idegenforgalmi látványosságnak minősülnek. A vonal legnagyobb műtárgyai egy tizenkét és egy négy kilométer hosszú alagút és egy 2300 méteres viadukt.

Másnap, 2018. december 26-án, a 350 km/óra sebességgel is használható, háromszáznyolc kilométer hosszú Csinan–Csingtao vonalat adták át a forgalomnak. Ez a vonal Csinannál csatlakozik a Peking–Sanghaj nagysebességű vonalhoz, így Csingtao már mindkét metropoliszból elérhető teljesen nagysebességű vonalakon (leszámítva egy rövidebb, „csak” 250 km/órás sebességre) alkalmas szakaszt. Ezt a vonalat három év alatt építették meg, nyolcvanhét százaléka hídon és viaduktokon vezet. A menetidő Csinan és Csingtao között egy óra negyven perc, ami egy órával rövidebb, mint amit a korábbi, felújított vonalakon közlekedő vonatok tudtak. Az építkezés költsége hatvanmilliárd jüan (két és fél billió forint) volt. Csingtao repterénél a vonal hét és fél kilométeres alagútba bújik és a vonal vége a város szélén található nagysebességű vonalak elosztó állomásán (Csingtao Bei) van, metró csatlakozással.

Szintén karácsony másnapján nyitották meg a fenti Csingtao Bei állomástól a tengerparttal párhuzamosan Yanchengig épített négyszázharminc kilométeres vonalat, tizenhárom közbenső állomással. Ezen eleinte csak napi két vonatpár közlekedik, a gyorsabb bő három óra alatt teszi meg a távot, 139 km/órás átlagsebességgel. Ugyanezen a napon indult meg a menetrendszerinti forgalom a Huaihua és Hengyang között épített, 318 kilométer hosszú vonalon. Ennek ötvenhét százaléka halad alagútban vagy hídon. A negyvenegy alagút leghosszabbika tizenhét kilométer hosszal büszkélkedhet, emellett 243 híd épült a vonalon. Mindkét vonalon a legnagyobb megengedett sebesség 200 km/óra és ezeket tehervonatok is használhatják.

A Csengtö és Senjang között átadott félezer kilométeres vonal egyik viaduktja (forrás: news.cn)

Van egy nyúlfarknyi harmadik vonal is, amit 2018. december 26-án adtak át a forgalomnak. A negyvenhét kilométer hosszú, kétszázas tempóra alkalmas vonal a Debrecennyi lakosú Tongrent köti össze a Sanghaj–Kunming nagysebességű vonal Yuping állomásával. A vonalat a Guiyangból érkező CRH380B típusú szerelvények szolgálják ki. A menetidő Guiyangból kevesebb, mint két óra.

2018. december 28-án is megnyitottak egy száznegyven kilométer hosszú vonalat, ezúttal Csengtu és Ya’an között. Ez már a tibeti Lhászába építendő, majdan 1838 kilométer hosszú nagysebességű vonal első szakasza, kilenc közbenső állomással. Jelenleg napi négy vonatpár használja, 160–200 km/órás sebességgel. A leggyorsabb menetidő négy közbenső megállóval nyolcvannégy perc.

Az utolsó két vonalat 2018. december 29-én adták át a forgalomnak. Egyikük hossza ötszázhat kilométer, ezt Csengtö és Senjang között építették, 350 km/órás sebességre. A vonal a Peking–Senjang/Harbin nagysebességű vonal része, bár jelenleg csak háromszázzal tempózhatnak rajta a kínai gyártású nagysebességű szerelvények. A menetidő a hagyományos vonalakon lehetséges tizenegy órával szemben két és fél óra.

Végezetül, szintén 2018. december 29-én nyitották meg a 248 kilométer hosszúságú Nanping–Longyan vonalat, ami gyorsabb elérést tesz lehetővé az eddig használt, tengerparti vonalnál. A menetidő négy óráról kilencven percre csökkent, egyúttal a hagyományos vonalon több menetvonal marad a tehervonatoknak. Napi hét vonatpár közlekedik az új, 200 km/óra sebességet lehetővé tevő vonalon, hét közbenső megállással.

A fejlesztéseknek köszönhetően az idén a 200 km/óra vagy nagyobb sebességre alkalmas hálózat mérete meghaladta a harmincezer kilométert Kínában. Még nyolcezer kilométernyi nagysebességű vonalat terveznek átadni 2020-ig, köztük olyat is, ahol a tervezési sebesség már 400 km/óra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!