Tarlós István Budapest főpolgármestere erről a Kossuth Rádióban számolt be.

– Városképi szempontból rendkívül csúnya – mondta a főpolgármester, hogy miért van szükség a bontásra.

A szépség is számít

A PestBuda honlap ennek apropóján vizsgálta az okokat.

„De mi a baj a felüljáróval, hogy most el akarják bontani?” – kérdezi a honlap, majd rögtön válaszol is: „ Műszaki szempontból semmilyen probléma nincs vele – hiszen Magyarországon nagyon odafigyelnek a hidak, felüljárók állapotára –, ráadásul 2015-ben jelentős felújításon esett át. Valójában az változott meg, ahogy ma a közlekedésről, a közlekedés szervezéséről gondolkodnak a szakemberek. Emellett az eltelt közel 40 évben után a városhasználat, a városról való gondolkodás is alapvetően megváltozott.

Ma már Budapesten is egyre több helyen visszaengedik a gyalogosokat a felszínre, sőt növekszik az igény arra, hogy a belváros a gyalogosoké, kerékpárosoké legyen. Mindemellett az is bebizonyosodott, hogy a metró miatt megszüntetett villamosok hiányában ezek az utak élettelen városi autópályákká válnak. A Bajcsy-Zsilinszky út, a Rákóczi út vagy az Üllői út jó példa erre.”

Tarlós István arról is beszélt a Kossuthon, hogy a tervezést végző Főmterv a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának legutóbbi ülésén olyan javaslatot terjesztett elő, amely szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés, a felüljáró nélkül, ezt a döntést a közfejlesztési tanács elfogadta. Utalt arra, hogy a megoldás nem lesz egyszerű, hiszen biztosítani kell, hogy a 4-es és a 6-os villamosok a jelenlegi gyakorisággal közlekedjenek, de mint mondta, ez a tervezők szerint megoldható.

Egy nekünk név nélkül nyilatkozó informátor ezek kapcsán azt jegyzi meg, sohasem volt szó közúti aluljáróról, a bontás pedig legalább három éve tudott dolog. Akkor készült a metrófelújításhoz kapcsolódóan az aluljáró áttervezése, felszíni zebrával és kerékpárút-átvezetéssel a villamosmegállóba vezető aluljárólépcsők vonalában, és akkor tudott volt, hogy ez a lámpafázis azonos lesz azzal, ami a Váci–Bajcsy-irányt szolgálja ki. Közúti aluljáró ötlete így fel sem merült, a Főmterv rögtön a felszíni megoldást dolgozta ki.

Előzmény volt a metrópótló buszok szintbeni átvezetése is. A felüljáró hiánya pedig a Váci–Bajcsy-Zsilinszky iránynak nem fog fájni, hiszen a felüljáró általában az utána lévő lámpánál képződött sor tárolására szolgált. Így most ugyanaz a sor egy kicsit máshol fog állni, kapacitásban ugyanaz.

Hasonló az eset az Astoria–Ferenciek tere csomópontpárhoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!