Furcsa kisgépes balesetről adott hírt az amerikai sajtó: egy Cirrus SR22-es egy Cirrus SR20-as tetején landolt egy floridai repülőtéren.  Mindkét gép a 27-es pályára helyezkedett leszálláshoz.

Palatka egyébként irányítás nélküli repülőtér, az SR20-as kiképző repülést végzett egy növendékkel és egy oktatóval, a másik gép pilótája pedig egy jeles amerikaifocicsapat, a Jacksonville Jaguars egyik játékosa, Rob Meier volt. Szerencsére a gépeken lévők közül senki nem sérült meg. A Cirrusok azonban alaposan összetörtek, néhány centin múlott, hogy a felső gép propellere nem ért el az alsó gép pilótájáig. Az alsó gépnek az ütközéskor beindult a rakétás-ejtőernyős mentőrendszere, de az ernyő nem tudott kinyílni.

(fotó: Chris Parenteau,WJXT)

Az FAA természetesen vizsgálja a történteket, hogy miképp sikerült a furcsa találkozás a levegőben, annak okát még nem hozták nyilvánosságra. Egyes hírek szerint a gépek pilótái rádiókapcsolatban voltak egymással, és a baleset előtt történt is üzenetváltás.

Jónéhány évvel ezelőtt történt hasonló baleset az Egyesült Államokban, akkor egy alsószárnyas Cirrus landolt gyakorlatilag egy felsőszárnyas Cessna tetején. Az esemény 1999-ben szintén Floridában volt, Plant Cityben, amely ugyancsak irányítás nélküli GA-légikikötő. A Cessna akkor is kiképzési repülést hajtott végre, az oktató és a növendék negyed mérföldnyire volt a pályától, amikor az alsószárnyas Piper „a fejükre szállt”, az orrfutója betörte a Cessna szélvédőjét, a főfutók pedig közrefogták az alatta lévő gépet. A két jármű összeakadva landolt, a Cessna futója beroskadt, de a gépeken utazóknak szerencsére ez esetben sem esett bajuk. Az amerikai pilótavilágban a fura esetet a „kétgépes duplafedelű” leszállásaként emlegették.

Egy másik kisgépes hír az USA felől: a Szövetségi Légügyi Hivatal, az NTSB sürgetésére, megtiltotta (nem csak New Yorkban és környékén) a levett ajtóval történő helikopteres fotótúra-repüléseket, miután március 11-én egy hajtóműhiba miatt az East Riverbe zuhant AS350-es Airbus-forgószárnyas öt utasa vesztette életét, csak a pilóta élte túl a balesetet.

Az FAA szerint át kell tekinteni az ilyen típusú repülések szabályozását, de addig is meg kell szüntetni az életveszélyt, aminek az az oka, hogy a levett ajtónál ülők olyan erős, az ejtőernyős hevederzethez hasonló bekötést kapnak, ami megakadályozza ugyan, hogy kiessenek a gépből, de nem lehet olyan gyorsan kikapcsolni, ahogy ez az adott vészhelyzetben kellett volna a meneküléshez. Amint az NTSB-vizsgálat első megállapításai rögzítik, volt ugyan a bekötött utasoknak eszközük a hevederek elvágására, és felszállás előtt kaptak eligazítást a használatáról, de a vízbe esett majd felfordult helikopterből mégsem tudtak kiszabadulni.

Az ilyen, a fotósoknak különlegesen jó képek zavartalan elkészítését segítő repüléseket ajtó nélkül felszálló helikopterekkel elsősorban New Yorkban és Hawaii szigetén kínálják az üzemeltető cégek. Az East Riverbe esett gép utasainak holttestét ugyanakkor búvárok kellett, hogy kivágják a hevederekből a baleset után.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!