Rossz hete volt az amerikai katonai repülésnek: a történet egy F-16-os balesetével kezdődött négy napja Arizonában, az áldozat egy kiképzés alatt álló iraki pilóta volt. Utána a Nellis légibázisról, Nevadából felszállt két „Varacskos Disznó”, A-10-es földi csapásmérő zuhant le „szokásos kiképző repülés” során, szerencsére mindkettő pilótája tudott katapultálni. Bár a baleset okairól nem beszélt a közlemény, amikor két azonos bázisról startolt azonos típusú gép napnyugta után egy órával egyidőben lezuhan, erős a gyanú, hogy levegőben történt ütközésről lehetett szó.

De ezután történt a legrejtélyesebb eset. A titokzatosságot az okozza, hogy ez alkalommal a légierő közleménye (három nappal a történtek után) megjelöli a gép pilótáját, de nem tartalmazza a típusát, amin repült és balesetet szenvedett.

A képzett pilóta egy F-35-ös kabinjában

Miután az illető egy ismert, különösen nagy tudású hajózó, Eric Schultz alezredes volt, sokan gondolták, hogy a titkolódzás oka: megtörtént az első halálos baleset az eddig egyébként más harci gépekhez képest meglepően jó biztonsági mutatókkal üzemeltetett, ötödik generációs konstrukcióval, az F-35-össel. Schultz volt ugyanis a huszonnyolcadik pilóta, aki repülhetett a típussal. A közlemény szerint a baleset kiképzőrepülés közben történt, ami fedhette akár valamely új fegyverrendszer integrációs próbáját is. Szombat reggel aztán az egyik közösségi oldalon megjelent egy fontos mondat Dave Goldfein tábornok, a légierő vezérkari főnöke csak ennyit mondott: „I can definitely say it was not an F-35,” vagyis: „Határozottan állíthatom, nem F-35-ös volt”.

Hát akkor milyen gép lehetett, amit a közlemény „classified” jelöléssel, vagyis titkosnak minősített? A The Aviaitionist szakportál egyrészt a közlemény által megadott baleseti helyszín, másrészt az alezredes eddigi karrierje alapján próbált teóriákat felállítani.

F-16-os és Szu-27-es légiharca Groom Lake légterében (fotó: Phil Drake, The Aviationist)

Miután a pilóta F-15E típusú vadászbombázókon is szolgált, és akadémiai, egyetemi háttérrel is rendelkezett, mesterfokozattal a repülési tudományok, és különlegesen alapos ismeretekkel elsősorban a hajtóművek terén, elképzelhető, hogy részese volt a légierő valamelyik valóban titkos programjának. A baleset helyszíne pedig – „100 mérföldnyire északkeletre Nellis légibázistól” – már jóval közelebb esik a valóban titokzatos Groom Lake támaszponthoz, amit a konteó- és ufó-hívők valamint a titkos, „fekete programokkal” foglalkozó szakemberek és nem szakemberek Area-51 néven emlegetnek, és amely valóban szülőotthona volt olyan különleges szerkezeteknek, mint az U-2 vagy az SR-71.

Mivel szenvedhetett balesetet tehát az alezredes, ha innen szállt fel? Az egyik különleges alakulat, amely itt állomásozik, a potenciális ellenfél gépeivel repül, hogy a harci alakulatok számára több mint élethű módon tudja gyakoroltatni a  lehetséges taktikákat közeli manőverező légiharc esetén. A The Aviationist egy érdekes fotója, amelyet Phil Drake készített, például egy Szuhoj Szu-27-es orosz harci gépet ábrázol, amely F-16-osokkal forgolódott a légtérben. Ezeket a Flankereket az amerikaiak Fehéroroszországból, Ukrajna „érintésével szerezhették be. Vagyis lehet, hogy a titkos típus, amivel Schultz balesetet szenvedett, az az együléses 27-es, amit tavaly sikerült lencsevégre kapni Groom Lake körzetében.

F-117-es a titkos bázison, sok évvel a kivonásuk után

A másik lehetséges titkos típus az F-117, vagyis a világ első csapatszolgálatba állított „lopakodója”: az alacsony észlelhetőségű, futurisztikus bombázó, az 1991-es Öböl-háború egyik főszereplője, amelynek egy példányát a balkáni légtérben, nehezen észlelhető jellemzői ellenére sikeresen lelőtték, hivatalosan már nem létezik az amerikai légierő hadrendjében. Azonban amint portálunk is beszámolt róla, az elmúlt években többször látták az Area-51 körzetében az összetéveszthetetlen kontúrokkal megáldott, szögletes furcsa gépet. Az egy vagy két repülőképes F-117-es hasonlóképp „agresszor” szerepkörben használhatják, illetve fegyverpróbákra, ha az adott eszközt alacsony észlelhetőségű platformról kell indítani. Az is kiderült, hogy az F-117-esek közül jónéhányat a hadrendből való kivonás után nem semmisítettek meg, hanem lekonzerválták őket, jól jöhetnek adott konfliktus esetén...

Végül a harmadik verzió, amit a szakportál megemlít, az új amerikai „lopakodó” fejlesztésével hozza összefüggésbe a történéseket: noha a B-21 Raider programjának részleteiről nincs nyilvános információ, nem lehetetlen, hogy a következő generációs stratégiai bombázónak egy már elkészült, nyilván alapos okkal titokban tartott prototípusát, vagy legalábbis úgynevezett technológiai demonstrátorát repülte volna az alezredes. Ami valamelyest ellent mond ennek, az az, hogy a baleset napvilágnál történt, és feltételezhető, hogy az amerikaiak nem kockáztatják az új típus felfedését azzal, hogy nem az éjszaka sötétjében repültetik.

Fantáziakép a Raiderről

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!