A fedélzeten tartózkodó négy utas és a gép pilótája vesztette életét Melbourne-ben, amikor egy felszállóban lévő gép egy közeli bevásárlóközpontra, outlet üzletházra zuhant.

Légifelvétel nem sokkal a becsapódás után

A Beechcraft Super King Air B200 az ausztrál nagyváros második legnagyobb repülőtere, Essendon 17-es pályájáról indult, fedélzetén a gépet üzemeltető charter-cég pilóta-tulajdonosával, és négy amerikaival, akik a King Airt egy néhányszáz kilométeres útra bérelték, hogy a várostól délre, King Islandre, Tasmania irányába repüljenek egy golfpályára.

A kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás gép pilótája a felszállás után azonnal „katasztrofális hajtóműhibát” jelentett a toronynak, majd a jelek szerint megpróbált visszafordulni, de nem sikerült a levegőben tartania a gépet és a pálya tengelyétől balra térve ütközött a bevásárlóközpont épületébe. Ott azonban még nem voltak vevők, sőt, a boltok személyzete sem érkezett meg, nyitás előtt háromnegyed órával történt a baleset, az épület és a mellette lévő parkoló is gyakorlatilag üres volt, a gép egyes alkatrészei, például az egyik futó, a becsapódás következtében a közeli gyorsforgalmi útra is szétszóródtak.

A tervezett útvonal

A szemtanúk egyike szerint már többször történt hasonló baleset a repülőtér közvetlen közelében, tény, hogy az outlet központ meglehetősen közel van mindkét pályához, a reptér munkaterülete és az autópálya közé beszorítva.

A hatóságok szerint a baleset Victoria állam eddigi legsúlyosabb repülőeseménye volt. A VH-ZCR lajstromjelű gép 1996-ban az amerikai Transair-nél állt szolgálatba, majd egy év múlva francia lajstromot kapott, 2013 óta repül ausztrál bejegyzésben, és egyes adatok szerint csak néhány napja került a mostani üzemeltetőhöz, az Australian Corporate Jet Centres nevű céghez, amely különböző business-jetekkel, egy Beech Baron dugattyús géppel és egy Agusta 109-es helikopterrel kínál air-charter lehetőségeket.

A baleset helyszíne: a repülőtér, és a pályákhoz közel épült outlet központ

A cég weboldalán szereplő adatok szerint a gépen a pilótán kívül nyolc utas foglalhat helyet, ezzel a terheléssel 3300 kilométeres távolságra repülhet. Az első hírekben az szerepelt, hogy egy betegszállító repülőgép zuhant le, ez feltehetően onnan ered, hogy a vállalkozásnak valóban van ilyen üzletága is.

A King Air rendkívül népszerű gépcsalád, 1974 óta gyártják különféle változatait, és mivel most is készül belőlük, ez a légcsavaros-gázturbinás polgári gépek közül kategóriájában a legtovább gyártásban lévő és legnépszerűbb típus. A B200-as szériát 1981-ben fejlesztették, PT6A-42-es, 850 lóerős hajtóművekkel, a gép hermetizált kabinnal készül és relatíve olcsó üzemeltetése, megbízhatósága révén népszerű típus Ausztráliában is, a Királyi Repülő Doktorok szolgálata is használja.

A szerencsétlenül járt gép (fotó: Wikimedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés