Szoros kötelék, túl szoros kötelék, összeér a kötelék...

iho   ·   2017.05.04. 13:45
cim2

A gépek távolsága ebben a pillanatban 45,72 centiméter, vagyis 18 hüvelyk...

Minél szorosabb egy kötelék, annál látványosabb a repülésük, legalábbis a földön bámuló laikusok szerint és egyébként valóban rendkívüli élmény olyan közelségben látni repülőgépeket, mint soha korábban. Aki megpróbálja a különböző katonai formációk programját összehasonlítani, a két profi amerikai csapat közül a tengerészeti légierő Kék Angyalait nyilván azzal is kiemelheti a Viharmadarakkkal szemben, hogy az alakzat valóban rendkívül szoros.

Olyannyira, hogy a The Aviationist beszámolója szerint a legutóbbi bemutatók egyike alkalmával, Pensacola körzetében meg is történt az ütközés, szerencsére túl súlyos következmények nélkül. Ahogy ezt a Blue Angels szóvivője is elismerte, az április 26-án zajlott bemutató egyik pillanatában, amikor mind a hat gép egy alakzatban repül, az elülső négy gép gyémánt-alakzatban és a két szólista kétoldalt a gyémánt mellett, vagyis egy szép deltát kialakítva, két F/A-18-as „nagyon rövid és kismértékű kontaktusba került” egy váratlan turbulencia következtében.

Ez az a bizonyos Deltává kiegészített Gyémánt, amelyben két gépnek összeért a szárnya

Egy másik repülőtiszt a haditengerészettől annyival egészítette ki ezt a rövid bejelentést, hogy a gépek csak mérsékelt javításra szorultak és azóta vissza is kerültek a kötelékbe, az pedig, hogy az incidens nem járt komoly problémával, a pilóták alapos kiképzésének is köszönhető. „A Blue Angels gépei gyakorlás közben néhány hüvelyknyi távolságban repülnek egymástól, a pilóták tökéletesen felkészültek az ilyenkor esetleg bekövetkező kisebb kontaktusra” – tette hozzá a szóvivő.

Internetes hozzászólók hozzáteszi, a kötelékrepülésnek ez a nagyon szoros formája talán nem is annyira veszélyes, mert a gépek egymáshoz képesti sebessége nem nagy, ezért nem biztos, hogy az ütközés túl sok kárt tesz bennük, a Blue Angels egyik pilótájának tavalyi katasztrófája is szólórepülés során történt. Egyébként a kötelékes ütközés óta nemcsak a gépek, hanem az ügyben érintett pilóták is visszakerültek a formációba, és a Blue Angels azóta teljes csapatával fel is lépett már egy másik helyszínen.

A következő videó eléggé érzékletesen mutatja be a Kék Angyalok repülését, de rögtön érdemes felhívni a figyelmet az első kockákra: a kötelékparancsnokok rendszerint azt mondják, hogy a legveszélyesebb momentum a formációban történő fel- (és esetleg le-)szállás, amikor a betonon csak két dimenziójuk van a korrigálásra...

A másik „közeli kontaktus” ugyancsak néhány napja Izraelben történt, a Függetlenség Napja alkalmából tartott légi felvonuláson, amelynek során a légierő gépei gyakorlatilag körberepülik egy szép nagy kötelék formájában az országot. Itt jóval nagyobb gépek, Herculesek érintkeztek.

A formációban egy „klasszikus” és két C-130J típusú – modernizált, hosszabb törzsű – „Sámson” repült együtt, és a hírek szerint a gépeken lévők maguk észre sem vették azt, hogy összeért valamijük, talán a szárnyuk: a földi kiszolgáló személyzet konstatálta a festékhiányt a gépeken.

Egyébként ennek a légi felvonulásnak nem ők voltak a sztárjai: elsőként mutatkozott be az izraeliek első ötödik generációs harci gépe, az F-35-ös. Az a kötelék eléggé laza volt. A Herkyk találkozását pedig természetesen vizsgálják, de a kiadott közlemény hangsúlyozza, hogy emberélet nem forgott veszélyben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek