A Poroszló és Tiszafüred közötti kerékpárút megvalósítása kiemelten fontos közlekedésfejlesztési projekt Heves megye és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán. A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút kiépítése az elmúlt években a 33-as főút menti szakasz kivételével nagyrészt megvalósult. A projekt célja, hogy a Tisza-tó 33-as főúttól délre eső, nagyobbik része kerékpárral is körbejárható legyen, ezáltal elősegítse a turizmus további fejlődését, valamint kiszolgálja a hivatásforgalmi kerékpáros igényeket is a két település között a 33-as főút mentén, megteremtve ezzel a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeit a megnövekedett kerékpáros forgalomból fakadó baleseti kockázat jelentős csökkentésével.

A projekt keretében a 33-as főút jobb oldala mellett a főúttól fizikailag elválasztott, hat és fél kilométer hosszú kerékpárút épül a Tisza-tó poroszlói gátjától a tiszafüredi Ady Endre és Ártéri utcákig. A kerékpárút Tisza-tavi szakasza keresztezi az Eger- és a Szomorka-patakot, melyeken egy 308 és egy 86 méter hosszú új, látványos, íves főtartójú, a főúttól külön szerkezetű kerékpáros híd épül.

A kerékpárút Tisza-tavi szakasza keresztezi az Eger- és a Szomorka-patakot, melyeken egy 308 és egy 86 méter hosszú, új, a főúttól külön szerkezetű kerékpáros híd épül. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: NIF Zrt.)

Az Eger- és Szomorka-patak hídjának tervezése során az egyik fő szempont a természetes környezetbe illeszthetőség volt, ezt az íves főtartó könnyedségével, nagyobb támaszközök, kevesebb pillér alkalmazásával oldják meg. A két híd szerkezetének össztömege körülbelül ötszáz tonna, mely rendhagyó formájú vasbeton pillérekre támaszkodik fel. Az acél hídelemeket Lengyelországban és Magyarországon gyártották, majd speciális járművekkel közúton szállították a helyszínre, ahol kétszáz tonna teherbírású autódaru segítségével emelték a tervezett helyükre. A Szomorka-patak hídjának fő szerkezete elkészült, az Eger-patak hídjának szerelése ütemterv szerint jelenleg is folyik, továbbá zajlik a csatlakozó kerékpárúti szakaszok vízelvezetésének építése és aszfaltozása is.

A kerékpárút Tisza-folyón feletti átvezetését a 33-as főút 280 méteres Tisza-hídjának pillérjein kialakított konzolszerkezettel oldották meg, ezekre helyezték el az előregyártott, íves főtartóval rendelkező acél hídelemeket. A tervező nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy az egymás mellé épített vasúti-közúti és kerékpáros hidak szerkezete összhangban legyen egymással, illetve minél jobban beleilleszkedjen a környezetbe. A kerékpáros Tisza-híd szerkezetépítési munkái befejeződtek, már csak a védőbevonatok elkészítése van hátra.

A hidak tervezése során az egyik fő szempont a természetes környezetbe illeszthetőség volt, ezt az íves főtartó könnyedségével, nagyobb támaszközök, kevesebb pillér alkalmazásával oldják meg

A kerékpárút keresztezi a Tisza öblítő csatornáját is egy kis műtárgyon keresztül: egy kézi erővel kilencven fokban felnyitható, hat méter hosszú kishidat állítottak össze a helyszínen. A híd már üzemképes, a védőbevonatok elkészítése zajlik jelenleg. A 108-as számú Debrecen–Füzesabony és a 103-as Karcag–Tiszafüred vasútvonalak és a kerékpárút keresztezéseiben új, labirintkorlátos vasúti átjárók is létesültek.

A projekt megvalósításával a Tisza-tavi kerékpárút legjelentősebb szakasza épül meg, megoldva a Tisza folyó, valamint az Eger- és Szomorka-patakok kerékpáros áthidalását, fizikailag elválasztva a kerékpáros közlekedést a főút gépjárműforgalmától a teljes hat és fél kilométer hosszú szakaszon.

A nettó 3 milliárd 169 millió 35 ezer 695 forint értékű fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Hódút Kft. kivitelezésében, hazai forrásból valósul meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!