Kiskerekű buszokkal már a ’80-as években is voltak próbálkozások, de csak az ezredforduló után kezdtek el igazán elterjedni, az utóbbi években pedig még néhány nagyváros helyi közlekedésében is megjelentek – például Berlin 2015-től kezdődően összesen 110 Citeát vásárolt a VDL-től.

A BKV is igyekszik lépést tartani a korral, így két „könnyűszerkezetes” típust is kipróbált a közelmúltban; az egyik a hazai Credo Econell City, a másik a holland VDL Citea LLE volt. Igaz, nem ez volt az első eset, hogy kiskerekű Credók közlekedtek a fővárosban, hiszen már 2007-ben is járt itt egy győri szóló és csuklós tesztelés céljából.

Ez már a sokadik Credo, ami tesztelésre érkezett a fővárosba. A néhány napos próbákat soha nem követte komolyabb érdeklődés, egészen őszig, amikor is egy, plusz opcióban további két évre is bérbe vett volna a BKV egy ilyen buszt, vagy akár meg is vásárolta volna

Az Econell Cityvel március 19. és április 7. között több kelenföldi vonalon is találkozhattak az utasok, igaz a Futár hiánya miatt nem normál menetrend szerinti forgalomban, hanem két forgalmi kocsi között, pluszban.

A jármű paraméterei azonban így is felkeltették a BKV érdeklődését, hiszen a vételárban és a fogyasztásban egyaránt körülbelül 10–15 százaléknyi előnyt tud felmutatni a közelmúltban beszerzett teljesen alacsonypadlós típusokhoz képest, illetve zajterhelés tekintetében is jobb volt, magyarán csendesebb azoknál.

Ezért a BKV szeretett volna hosszabb távon is kipróbálni egy ilyen vagy ehhez hasonló buszt, hogy releváns üzemeltetési tapasztalatok szülessenek, így ősszel ajánlati felhívást tett közzé egy alacsony belépésű szóló autóbusz bérbe vételére.

A futamidő egy évre szólt, amit opcióban további két évvel meg lehetett volna hosszabbítani, illetve a szerződés hatálya alatt a BKV meg is vásárolhatta volna a járművet. Kedvező tapasztalatok esetén valószínűleg egy nagyobb volumenű beszerzés követte volna, illetve követné a tartós tesztet, csak hát senki nem jelentkezett a felhívásra...

Úgy a BKK, mint a BKV a teljes hosszban alacsonypadlós járműveket favorizálja, de a jelentős költségmegtakarítás végett bevállaltak volna egy alacsony belépéséű kiskerekű buszt is, hogy kiderüljön hol van, illetve van-e létjogosoltsága ezeknek jelenleg Budapesten

Ez egy remek lehetőség lehetett volna a Kravtexnek, hogy hosszú távon a fővárosi piacra is betörhessenek, hiszen a gyakran éri az üzemeltetőket az a vád, hogy a feltételek meghatározásával már eleve kizárják a hazai gyártókat.

Az elmúlt két évben a BKV volt az egyetlen közlekedési társaság, amely magyar gyártású városi buszokat állított forgalomba (2014 és 2016 között közel 70 Ikarus V127 / MABI Modulo M108D és 20 Evopro Modulo Medio Electric), a hazai járműipar támogatását a lehetőségihez mérten továbbra is fontos feladatnak tartja a társaság. Nem értjük tehát, hogy a felkínálkozó lehetőségekkel miért nem kívánnak élni a hazai cégek, de kénytelenek vagyunk egy közhellyel zárni ezt a történetet: „Aki a kicsit nem becsüli...”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!