A japán légitársaságot kezelő holding tizenegy 787-10-es és egy 787-9-es Dreamliner megvásárlásáról állapodott meg a Boeinggel, valamint további öt Boeing 787-9 Dreamlinerre szerzett opciós jogot. A még véglegesítésre váró rendelés értéke a jelenlegi listaárakon meghaladja az ötmilliárd amerikai dollárt — hozta nyilvánosságra a részleteket a Boeing. A légitársaság a fentieken túl az Atlantis Aviation Corporation lízingcégen keresztül további három, vadonatúj 787-9 Dreamlinert állít forgalomba.

Az ANA egyik jelenlegi 787-9 Dreamlinere, ilyenből fog még érkezni a flottába (fotó: Horváth Gyula)

A Boeing 787 Dreamliner programindító légitársasága 2004-ben szintén az ANA volt. A projekt bemutatása óta már hetvenegy ilyen repülőgépet szereztek be, további tizenkettő átadásra vár. Az ANA legidősebb, jelenleg is használatban lévő Dreamlinere lassan kilenc éves lesz, a gépet 2011 szeptemberében vett át a légitársaság. A japán légiközlekedési cég az új repülőgépeikhez ezúttal nem a sorozatos műszaki problémákkal küszködő Rolls Royce Trent 1000-est választotta erőforrásainak, hanem a konkurens gyártótól, a General Electrictől származó, sokkal megbízhatóbb működésű GEnx-1B típusú hajtóműveket.

A most megrendelt, legnagyobb befogadóképességű szélestörzsűvel, a 787-10 változattal a légitársaság a kiöregedő, belföldi járatokon használt Boeing 777-eseit váltja le. Az új generációs hajtóművekkel felszerelt, kompozit anyagokból készült szélestörzsű gépek forgalomba állításával jelentősen javul a belföldi útvonalhálózaton használt flotta üzemanyag-hatékonysága, nagymértékben csökken a károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés is. Mivel a Dreamlinerek típusjogosítása azonos a nagyobb Boeing 777-esekével, így a 777-est vezetni jogosult pilóta ezt is vezetheti.

Közleményében a Boeing egyértelművé tette, hogy az ANA az új 777-es típusváltozatánál, a 777X projektnél is az első üzemeltető légitársaság lesz – mivel kifejezetten gyümölcsöző a kapcsolat a két cég között, az együttműködésük egyáltalán nem meglepő.

A korszerű 787-esek sokkal takarékosabbak, zöldebbek korosabb 777-es társaiknál. Az első Dreamliner forgalomba állása, 2011 óta a repülőgépcsalád több mint kilencszáz gépének üzemeltetésével világszerte többmilliárd tonna üzemanyagot spóroltak meg, emellett a zajkibocsájtási nyom is jóval alacsonyabb a leváltásra ítélt 777-esekénél.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!