Mindig öröm, amikor egy-egy új, hazai vonatkozású modell vagy makett jelenik meg a piacon; a következőkben bemutatandó projekt annakidején saját szórakoztatásra indult, végül mindenki számára elérhetővé vált. A H0-as BKV kivitelű Ikarus 620-as születéseinek körülményeiről át is adjuk a szót az alkotónak:

„Valójában már gyerekkoromban meg akartam csinálni a 620-as modelljét. Arra azonban hamar rájöttem, hogy a gömbölyű formák komoly kihívást jelentenek, amivel nem is tudtam megbirkózni akkoriban. Az első komolyabb kísérlet a témában a kilencvenes évek elején született; ez a modell teljes egészében impregnált papírból készült, csupán a tetejét reszeltem ki vastag plexi lemezből (a hűtőrács tekercshuzalból volt).

Az Ikarus 620-as eredetiben<br>(A képek Vitányi Iván gyűjteményéből származnak)

2013-ban elhatároztam, hogy leporolom ezt a régi tervet. Természetesen immár sokszorosítható formában, műgyantából öntve képzeltem el a modellt. Ha egyszer jól sikerül, miért ne jusson belőle másoknak is? Ennek kapcsán adatgyűjtésbe kezdtem. Rajzokat, képeket, fórumokat kerestem az interneten. Rajzokat, feljegyzéseket, táblázatokat készítettem. El akartam kerülni, hogy a modellen ellentmondások, egy időben, egy járművön nem jellemző, vagy egyenesen egymást kizáró részletek legyenek. Mindenképpen olyan modellt akartam építeni, amelyre legalább egy, de inkább több rendszám is ráírható nyugodt lelkiismerettel. Igyekeztem tehát rendbe tenni a különböző részletek, évjáratok, átalakítások terén mutatkozó kuszaságot.

A pontos méretek tisztázása is komoly kihívást jelentett. A rendelkezésre álló rajzokon csak a fő méretek szerepelnek. Bemutatók, találkozók alkalmával igyekeztem minél részletesebben felmérni, végig fényképezni a felújított példányokat. Természetesen ez is buktatókat rejteget, hiszen ezeket gyakorlatilag újraépítették, nem minden esetben sikerült az eredeti méreteket tökéletesen megőrizni.

Az ősmintát eredetileg réz maratás, műanyag és impregnált papír kombinációjával terveztem. Néhány, több-kevesebb sikerrel kecsegtető kísérlet után változtattam a koncepción, így az ősminta végül 3D nyomtatással készült el.

A 3D modell

A 3D modell kidolgozása során a látványterveket folyamatosan megosztottam az Index "Ikarus Fan Club" fórumán. A hozzászólások nyomán sok apró részletet módosítottam, és konkrét segítséget is kaptam. Több fórumozó töltött fel képeket, amelyeken bizonyos vitatott részletek jól látszanak. Ezúton is köszönöm mindannyiuknak!

A 3D modellt FreeCAD és Blender programokkal készítettem. Mindkettő ingyenesen letölthető. A 3D nyomtatást a Basiliskus kft, az öntést Nyilassy Ádám végezte.

A modell anyaga öntött műgyanta. Egyes alkatrészek (tükrök, ködlámpák, ablaktörlők, kormánykerék, stb) réz maratással készültek. Az alábbi fő részekből áll:

  • Kocsiszekrény
  • Alváz (padlólemezzel)
  • kerekek, első híd
  • ülések, válaszfal, motorház, műszerfal
  • ajtók
  • ablakok
  • maratott alkatrészek

A kész járgány

A modell nem gurul, a kerekeket fixen az alvázhoz, illetve az első híd kerékagyához kell ragasztani. Az első híd kiképzése azonban lehetővé teszi, hogy az első kerekek a "függőcsapszeg" körül elforduljanak. (Tehát "kormányozhatók". Természetesn elkezdtem tervezgetni a Car-system verziót, de ebbe egyelőre még ne éljétek nagyon bele magatokat!) Az ajtókat külön elemként kell beragasztani. Az ajtók (a méretarányból adódóan) természetesen nem nyithatók, azonban utasajtókból a készlet nyitott, és zárt állapotúakat is tartalmaz. Az oldalablakokat és az ajtókat belülről kell a helyükre pattintani, az első és hátsó szélvédőket viszont kívülről. (Ezekre az ablakoszlopokat utólag kell felfesteni.)

Az első sorozatpéldány még hagy némi kívánnivalót maga után. Ádám közben talált egy még jobb műgyantát az ablakoknak, ami szinte teljesen átlátszó. Sajnos a festés sem sikerült tökéletesen. A maszkoláson is kell még dolgozni, és sajnos ez az ezüst festék sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A vizes matricák még nincsenek készen (tárgyalok róla), így egylőre öntapadós vignetta van rajta. A réz alkatrészeket én marattam (Conrad-féle fényérzékeny rézlemez), a profi cég őszre ígérte, hogy visszatérünk a kéréseimre."

A már megrendelhető, zacskós változat

Aki esetleg kedvet kapna a zacskós kivitel beszerzéséhez, az az f.domino@freestrat.hu címen érdeklődhet, de az se csüggedjen, akinek nincs kedve az összeszereléshez, mert a tervek szerint a későbbiekben a kész változat is kapható lesz majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!