A mozdony történelmi jelentőségű a magyar vasút és a vasútrajongók számára: 1960-ban a Di3.623-as volt az első Nohab, amely magyar síneken közlekedett. A gép heteken keresztül továbbított menetrend szerinti vonatokat, sikeres bemutatkozásával pedig döntő szerephez jutott a magyar vasúttörténet alakításában, hiszen az általa nyert tapasztalatok sarkallták a MÁV döntését azzal kapcsolatban, milyen típust alkalmazzon a fővonali dízelvontatásnál. Habár a svéd–amerikai technika nyert, hamarosan mégis a szovjet éra köszöntött be.

A Nohab-GM Alapítvány már 2000 szeptemberében is tárgyalt Trondheimben a norvég vasút NSB felsővezetésével a Di3.623-as esetleges megvásárlásáról, azonban a gép négy társával együtt az Ofotbanenhez került, majd annak csődje után Svédországban folytatta pályafutását. A mozdony 2014. április 17-én vontatás közben kigyulladt Fagelsjö állomáson: a vezérlés és a kábelezés komoly károkat szenvedett. Ezzel a gép sorsa megpecsételődni látszott. Az alapítvány azonnal felvette a kapcsolatot a tulajdonossal, azonban mégis a TÅGAB vasúttársaság vehette meg a mozdonyt a jó állapotban maradt fődarabokért, megmentve a járművet a biztos pusztulástól.

Az 1960-ban Magyarországon elsőként járó, demonstrátor Nohab ötvenhat évet követően ismét úton van hazánkba (fotó: Nohab-GM Alapítvány Facebook-oldala)

A Nohab-GM Alapítvány erőfeszítéseit 2015-ben végül siker koronázta: a TÅGAB eladta a mozdony járműszerkezeti részét a megmaradt fődarabokkal együtt, vontatómotorok nélkül, ám vontatható állapotban. Az alapítvány tavaly májusban jelentette be, hogy megvásárolta a turcsiorrút, ami így ötvenhat évet követően hamarosan ismét magyar síneken gurulhat.

A végleg Magyarországra költöző demonstrátor Nohabnak már a hazaszállítása is jelentős költségeket emészt fel. Ezután kezdődhet meg a nagy anyagi ráfordítást igénylő, sziszifuszinak ígérkező felújítási munka a „megfogyva bár, de törve nem” állapotú gépen. A mozdonyról szállítás előtt a pályakotrókat is leszerelték, mert a norvég kivitel nem felel meg az uniós szabványoknak. A zöld színű Di3.623-as a Kárpát Vasút két, dán eredetű Nohabjához hasonlóan eltér a MÁV Nohabjaitól: például a vezetőfülkéknek csak a bal oldalán található ajtó.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!