(fotó: ow.ly)

Az Alabama állambeli Birmingham nemzetközi repülőtere közelében helyi idő szerint hajnali háromnegyed ötkor lezuhant a UPS légi teherfuvarozó óriáscég egyik repülőgépe. A Szövetségi Légügyi Hivatal első jelentése szerint  egy A300-600-asról van szó, amelynek mindkét pilótája életét vesztette, a fedélzeten csak ők tartózkodtak, más áldozata a földön nem volt a katasztrófának.

Az esemény helyi idő szerint a hajnali órákban történt, a repülőtérre vezető utakat lezárták, noha a reptéren a forgalom nem szünetel. Az FAA közlése szerint a gép a 1354-es járatot teljesítette, Kentucky államból, Louisville-ből tartott Birmingham felé, a baleset leszállás közben történt, egy mérföldnyire a pályától, a gép a földön felrobbant.

A UPS egyik A300-asa egy amerikai tévétársaság híradásában

A friss információk szerint a teherszállító a repülőtér 18-as pályáját közelítette meg, amely „nem a szokásos” leszállási irány, és nem a leghosszabb pálya a repülőtéren. Az ABC-nek nyilatkozó szemtanú úgy fogalmazott, hogy a gép hangja olyan volt, mint ha „nem lenne üzemanyaga”, feltehetően ez azt jelenti, hogy az 300-asnak vagy nem működtek, vagy csak kis teljesítményen a hajtóművei.

Google Earth műholdkép a baleset valószínű helyszínével, egy mérföldnyire a 18-as küszöbtől

Az eddig megszólalt szakértők nem tartják valószínűnek, hogy a relatíve rövid útvonalon a gépnek kifogyott volna a kerozinja. Viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy az A300-as a Flightaware diagramja szerint a katasztrófa előtt mindössze három perccel az utazómagasságról igen meredeken, olykor több mint 5500 lábnyi függőleges sebességgel süllyedt a repülőtér felé, és ennek lehetett oka esetleg valamiféle rendkívüli helyzet a fedélzeten. A személyzet ugyanakkor friss hírek szerint nem küldött vészhelyzeti jelzést az irányításnak a baleset előtt.

A UPS több mint háromszáz repülőgéppel dolgozik, közülük a friss adatbázisok szerint 53 az A300-as, ugyanannyi a hasonló kategóriát képviselő Boeing 767-es, repül a cég ezen kívül 13 Boeing 747-essel, 75 Boeing 757-essel és 38 MD-11-essel.

A szerencsétlenül járt gép <br>(fotó: Doug Lambert, nycaviation.com)

Az Airbus friss közleménye szerint a balesetben elpusztult gép lajstromjele N155UP, gyári száma  MSN841 volt, 2003-ban állították forgalomba a UPS flottájában, Pratt & Whitney hajtóművekkel 11 ezer órát repült és 6800 utat teljesített. A gyártó részvétét fejezi ki az áldozatok családjának, és a vizsgálat lezártáig elutasít minden spekulációt a katasztrófa okairól, szakértői útban vannak a helyszínre.

Egyre többet hallani közben arról, mennyire kevés híja volt annak, hogy a zuhanás komoly tömegkatasztrófává váljon, hiszen kiderült az is, hogy a felrobbant gép egyes darabjait a környékbeli házak tetején találták meg: többezer otthont fenyegetett volna, ha a gép a közeli lakónegyedre zuhan. Többen úgy értékelik, hogy a pilóták önfeláldozása mentette meg rengeteg ember életét, ugyanakkor elég sokan mondják, hogy a nemrég megnyitott 18-as pálya veszélyes, a reptér egy völgyben fekszik, a megközelítés beépített dombok fölött történik, és a gépek olykor valóban csak néhánytucat méteren húznak át a tetők felett.