Tovább bővül a nightjet-hálózat: 2020 januárjától már Brüsszelbe is járni fognak az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) éjszakai vonatai – egyelőre tesztjelleggel. Ehhez a Bécs–Innsbruck–Düsseldorf nightjetek útvonalát hosszabbítják meg Aachenen keresztül. Az International Railway Journal arról ír, hogy a járatokat eleinte hetente kétszer lehet majd igénybe venni: a császárvárosból vasárnap és szerda esténként indulnak, Brüsszelbe másnap délelőtt fél tizenegyre érkeznek meg, ahonnan hétfőn és csütörtökön este fél hétkor indulnak vissza. Az első éven a kocsik Innsbruck és Düsseldorf között utasok nélkül fognak közlekedni személyzeti problémák miatt. Megfelelő utasmennyiség esetén azonban a 2020. decemberi menetrendváltással napi járattá fejleszti a vonatot az ÖBB.

2020 elejétől Brüsszelbe, az év végétől pedig Amszterdamba is járnak majd Bécsből az ÖBB éjszakai nightjet-járatai (kép forrása: Railway Gazette)

Az osztrákok a jövő évi menetrendváltással Bécs és Amszterdam között is elindítják az éjszakai járatokat, melyek minden nap fognak közlekedni és az útjuk során Innsbruckot és Münchent is érintik. Az ÖBB és a holland vasúti szolgáltató Nederlandse Spoorwegen (NS) közötti megállapodás alapján a jelenlegi Bécs–Düsseldorf nightjetek útvonalát fogják Arnhemen át Amszterdamig meghosszabbítani. Az utazási idő a két végállomás között várhatóan tizennégy óra lesz. Az amszterdami bővítésre azért kerül sor, mert egy júliusban kiadott tanulmány azt az eredményt hozta, hogy jelentős igény mutatkozik a Hollandiát érintő éjszakai nemzetközi vonatok újraindítása iránt. A nemzetközi éjszakai vonatokon ráadásul folyamatosan nő az utasszám is: egyre többen választják a környezetbarát vasúti utazást a jóval magasabb környezeti terhelést jelentő légiközlekedéssel szemben. A járatokhoz az ÖBB-nek még további kocsikat kell majd bérelnie, mivel a jelenleg használt éjszakai célú gördülőállomány a maximális szintig ki van használva. 2022-től viszont forgalomba állnak a legújabb rendelésű, korszerű, fekvőhelyes nightjet-kocsik is.

A nyugat-európai éjszakai vonatok jó része a 2016. decemberi menetrendváltáskor szűnt meg, amikor a német DB (Deutsche Bahn) leállította a teljes CityNightLine-hálózatát. Habár az ÖBB számos útvonalat átvett és elindította rajta nighjeteit, Amszterdam azóta is nélkülözi az éjszakai járatokat. Az osztrákok idén augusztusban a Svájc és Ausztria között is beüzemelték a nightjetet.

Habár más vasúttársaságok is készülnek a hollandiai éjszakai járatokban rejlő potenciál kiaknázására, 2023 előtt egyik sem fog tudni a nightjethez hasonló szolgáltatást nyújtani. Ennélfogva a holland kormány 2021-től 2024-ig összesen 6 millió 700 ezer euróval, vagyis körülbelül 2 milliárd 100 millió forinttal támogatja az ÖBB éjszakai vonatait. Mivel az NS vonatait idén nyáron tizenhárom százalékkal több nemzetközi utas választotta, mint tavaly nyáron, a kormány célja az, hogy körülbelül kétmillióval több, legfeljebb hat órát igénybe vevő Európán belüli vasúti utazás történjen. Ebben benne foglaltatik a napi három pár londoni Eurostar-járat is – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!