Új railjet- és nightjet-szerelvényekkel támad az ÖBB

iho/vasút   ·   2019.04.22. 15:00
400px_obb_railjet_belso_uj

Kétezer-nyolc decembere óta, vagyis már több mint tíz éve futnak menetrend szerint az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) nagysebességű railjet-vonatai, többek között a Budapest–Bécs–Salzburg–München tengelyen. Napjaink gyorsan változó világával együtt az utasok igénye is változik, ezért a legújabb szerelvényeket már modernebb külsővel és belsővel rendelték meg az idén az osztrákok a gyártó Siemenstől: a nyolc railjet-, valamint a tizenhárom, éjszakai utazásokra kitalált nightjet-vonat felfrissült belső térrel áll majd az utasok rendelkezésére, várhatóan 2022-től.

Az ÖBB legújabb rendelésű, 2022-ben forgalomba álló railjet-szerelvényei még nagyobb szintű komfortot fognak nyújtani, ráadásul alacsonypadlós kialakításúak lesznek (látványterv: ÖBB)

A Siemensnél hivatalosan a Viaggio-járműcsaládba tartozó, továbbra is mozdonyos ingavonatként funkcionáló railjet-kocsik új külsővel fogják hirdetni a változás szelét: a festésben jelentős teret nyer a fehér szín, a kissé a Deutsche Bahn (DB) távolsági fehér-piros színsémájára emlékeztető külső jóval világosabb, fiatalosabb összképet nyújt. További külső változás, hogy a központi zárású beszállóajtókat a kocsik végeihez képest beljebb helyezik el – például a halberstadti kocsikhoz vagy a Ganz Hernyó-motorvonatok Bmx-betétkocsijaihoz hasonlóan. A kocsik legnagyobb üzemi sebességét kicsit lejjebb veszik: az eddigi kétszázharminc kilométer per órás tempó helyett „csak” kétszázzal száguldhatnak majd.

A legtöbb változás a belső teret érinti, melynek megtervezésével a híres angliai PriestmanGoode tervezőirodát bízta meg az ÖBB. Jelentős fejlesztés, hogy alacsonyabbá válik a kocsik padlószintje, lehetővé téve ezzel az akadálymentes be- és kiszállást. A megnövelt méretű előterekben kapaszkodókat helyeznek el, és az utastájékoztató monitorok mérete is megnő.

A nightjet-szerelvények is megújulnak: a kocsik egy részében négyágyas fülkék lesznek, de két kocsiban egyágyas, kapszulahotel-stílusú hálólehetőséget alakítanak ki (kép forrása: travelandleisure.com)

A kettő plusz kettő üléselrendezésű másodosztályon az új, ergonomikus kialakítású ülések egy részét négyesével, egymással szembefordítva helyezik majd el. Asztal mindenkinek jut: a négyes blokkoknál egy nagy közös, a kettes egységeknél pedig egy kisebb közös, valamint egy-egy nagyobb, mindegyik a háttámlából lehajtható. Az üléseknél USB-csatlakozókat lehet igénybe venni. Az alacsonypadlós, kétüléses résznél a háttámla aljából még lábtartót is le lehet majd nyitni. A huszonegyedik század elvárásainak megfelelően az ablakkeretek alsó részére apró digitális utastájékoztató rendszert applikáltak: a kijelző mutatja majd a külső időjárási viszonyokat, az időt és az állomásokat. Természetesen az ülőhelyfoglaltságot is digitálisan jeleníti meg a szerelvény: a felső ablakkeretekbe pakolták be az LCD-kijelzőt. A látványtervek alapján viszont az ülések felett nem lesznek poggyásztartók, ehelyett a belső ülések alatt lehet majd fektetve tárolni a bőröndöket, ezt az ülések újfajta rögzítése teszi lehetővé.

A kettő plusz egy üléselrendezésű első osztályon a négyes páholyoknál az asztalok felülete kihajtható fülekkel bővíthető, a kétüléses egységeknél a másodosztálynál is alkalmazott, támlából lehajtható kisebb és nagyobb asztalok, faberakású burkolat, valamint USB-csatlakozók emelik a komfortérzetet. Az ablakoknál természetesen itt is megtalálhatók a különböző digitális kijelzők. Az ülések alatt szőnyeg fut végig. A világos, üvegpanelekkel körülvett fülke az első osztályon is megtalálható lesz.

Az étkezőkocsi-részben a nyitott ülések mellett egy különálló, zárt fülkét is találunk: a legalább hat teljes értékű ülőhelyet kínáló egységet teljesen átlátható üvegpanelek veszik körbe, középre egy nagy asztalt építenek be.

Az éjszakai vonatjáratok (EuroNight, CityNightLine) szerepe az évtized során egyre inkább visszaesett Európában a diszkont („fapados”) légijáratok, az egyre bővülő nemzetközi buszjáratok, valamint a telekocsik piacának folyamatos térnyerése okán, a DB ezért a 2015. decemberi menetrendváltással jó néhány útvonalon le is állította az éjszakai szolgáltatást. Az ÖBB azonban „a legjobb védekezés a támadás” elvét követve előremenekült: átvette az útvonalak egy részét, amihez a DB Németországon belül három új útvonalon (Frankfurt–Amszterdam, Lipcse–Prága, Ulm–München) biztosít csatlakozást hagyományos IC- és ICE-szerelvényekből álló éjszakai járatokkal. További fejlesztésként tizenhárom nightjet-szerelvényt vásároltak az idén az osztrákok. A hétkocsis ingavonatokkal az ÖBB a DB-től 2016-ban használtan beszerzett és a nightjet-forgalomba állított negyvenkét háló- és tizenöt kusettkocsit váltják majd le. Az új, továbbra is mozdonyvontatású szerelvények két ülőhelyes kocsiból, három, zuhanyzóval is felszerelt, négyágyas fülkéket tartalmazó kocsiból, valamint két másik, egyágyas – ám meglehetősen szűk – fülkéket nyújtó kocsiból fognak állni. Utóbbiak leginkább a japán kapszulahotelekhez hasonlítanak, ezzel teljesen új színt hoznak majd az éjszakai vasúti szolgáltatásba. A kocsikban biztonsági kóddal ellátott szekrényekben lehet majd tárolni a csomagokat.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek