Az imént fordult ki a kiadói helyiség ajtaján az Indóház egyik régi előfizetője – ezt megelőzően arról érdeklődött, hogy akkor véget ért kedvenc cikkfolyama, „Az egy mozdonyvezető visszaemlékezései”? Nem, nem ért véget, csak új köntöst öltött: Móricz Zsigmond ezúttal az ÖBB 1014 sorozatához, a Sisikhez fűződő emlékeit eleveníti fel.

Debreceni tudósítónk is vezér. Papp György vasúttörténeti kitekintéssel fűszerezve ír a nagy debreceni dízelmotorvonat Odüsszeiáról: MDa-k, Bz-k, Uzsgyik és Dezsők!  Az év elejétől lehet újra vonatozni az Ipolyságot (mai neve Šahy) Zólyommal (Zvolen) összekötő, Szlovákia területén futó vasúton: a szakasz múltját és jelenét Tasnádi Tamás tárja az olvasók elé.

Véget ért viszont az első világháborús katonai szállítások történetét áttekintő sorozatunk: az utolsó részben a polgári forradalom, az idegen megszállás, a kommunista diktatúra és az ellenforradalmi rendszer berendezkedésének nehéz, viszontagságos viszonyait idézzük fel Nagy Tamás jóvoltából. Bomberák Krisztián számszerűsítve indokolja elemzésében, hogy miért éri meg a hazai vasúti járműflottát korszerű villamos motorvonatokkal felfrissíteni bizonyos vonalakon, Pete Gábor pedig a magyar vasút távközlésének múltját eleveníti fel „A Magyar Államvasutak távbeszélő, időjelző- és utastájékoztató rendszereinek rövid áttekintése” címmel, mire eljut a jelen állapotok taglalatáig. Utrecht, Hollandia negyedik legnagyobb városa az ország vasúthálózatának középpontja, itt található a Holland Vasút (Nederlandse Spoorwegen) központja is. Emellett a város egyik régi vasútállomásán üzemel a Holland Vasúti Múzeum (Het Spoorwegmuseum). Ezt a tárlatot mutatja be Abelovszky Tamás.

Pálházán az erdei vasút tavaly ünnepelte 130. évfordulóját, ezzel ez hazánk legrégibb erdei vasútja. Tusnádi Csaba Károly saját, eddig publikálatlan felvételei közreadásával ír a reneszánszát elő kisvasútról.

A városi vasút rovatban a BEVV (Budapesti Egyesített Városi Vasutak)-sztori, második felvonását olvashatják, Gréczi Bálint a Tanácsköztársaság bukásától a BSZKRT, Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság megalakulásáig követi nyomon a fejleményeket. A rovat gondozója, Pavletits Péter pedig kimerítő információkat tesz közzé a BKV nosztalgiavillamosairól, a közlekedési cég fennállásnak ötvenedik évfordulója alkalmából tartott seregszemle fotóval illusztrálva írását.

A modellvasút rovat e sorok megjelenésekor teljes létszámban, Nürnbergben tartózkodik, a Spielwarenmessén – ezúttal érthetően még csak előzetest adtak az újdonságokról, a látottakról majd áprilisban számolnak be. De akadt még ezen kívül is közlendőjük, például Walter Ulbricht és Erich Honecker vonatát, vagyis az NDK a Tiilig jóvoltából H0 méretben megalkotott egyenzöld kormányzati szerelvényét vették górcső alá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!