Vót: egy csuklós Ikarus más, mint a többi

Bohus Dávid   ·   2017.07.01. 18:45
00

Tíz évvel ezelőtt budapesti közúti és közösségi közlekedést egyaránt felforgatták a főváros legújabb metróvonalához kapcsolódó állomásépítési munkálatok. Az építkezések ebben az időszakban abba a fázisba érkeztek, amikor az új földalatti vasút infrastruktúrájának kiépítéséhez a kiskörúti villamosok forgalmát korlátozni kellett: a Kálvin téri állomás építése miatt a 47-es és 49-es villamosok rövidített útvonalon közlekedtek, illetve javában zajlott a Szabadság híd felújítása is, amelyet teljes lezárását megelőzően csak a villamosok és pótlóbuszok használhatták.

Beszállást követően indulás a Fővám térről (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Mivel a villamosvonal a Lónyay utcánál véget ért, ezért a Deák téri végállomást csak pótlóbusszal lehetett elérni, amelyek a Mórciz Zsigmond körtértől indulva helyettesítették a kötöttpályásokat a belvárosi szakaszon. A megváltozott forgalmi rend lebonyolításához szükséges Ikarus 280-as típusú autóbuszokat akkoriban a BKV Zrt. és a VT Transman Kft. biztosította. Ebben az időszakban alvállalkozói minőségben szolgáltató székesfehérvári busztársaság hét 280-as és egy 284-es típusú csuklóst üzemeltetett Budapesten, amelyekkel először 2006. október elején jelent meg a csepeli 138-as járaton. Az autóbuszokat használtan vásárolták Pécsről, mivel az újonnan beszerzett Mercedes Conectók forgalomba állása miatt nem volt rájuk szükség. A budapesti buszbarátok igaz 2006. áprilisában elbúcsúztatták a Praga automataváltós Ikarusokat, ám ősszel a Pécsről vásárolt autóbuszokkal visszatérésüket "ünnepelték".

Az autóbusz hátulról egy hatalmas gumiterelővel

A baranyai megyeszékhelyről beszerzett 280-asok között viszont volt egy különleges példány: a többi Budapestre érkezett pécsi Ikarussal ellentétben eredeti rendszámát megtartva a BPV-127-es rendszámú jármű mechanikus (vagy ahogy a szakmabeliek nevezik: "gangos") sebességváltóval rendelkezett. Ezzel egyedülállóvá vált a budapesti buszok között, ugyanis a BKV csuklósait a hetvenes évektől kezdve automataváltóval szerelték - ugyanakkor a VT Transman akkoriban kéziváltós MAN SL223 és Ikarus 263 típusokat üzemeltetett.

Az autóbusz 1985 végén érkezett Pécsre tizenegy társával együtt a Pannon Volánhoz és huszonegy évnyi szolgálat után állították le. A beszerzés érdekessége volt, hogy ezek az autóbuszok voltak Pécs első bolygóajtós kivitelű Ikarusai, és egy NDK-s csuklós kivételével nem szereztek be több kéziváltóst a városi közlekedés részére. Az 1985-ös gyártás jelei végig megmaradtak a BPV-127 budapesti időszakában is: az autóbuszon a többi 280-astól eltérően széles gumiperemes bolygóajtók voltak (ezt ekkoriban két selejt járműből újjáépített 260-ason, és pár évvel korábban egy Miskolcról beszerzett 280-ason, az AKD-693-on láthattunk), illetve az utastéri szélfogó üvegek is hiányoztak a jobboldali ajtók mögötti ülésektől. A fővárosban egyedülálló mechanikus váltós Ikarus utasterében nagyobb felújítást nem végeztek, ezért pár éves pályafutása során az 1985-ös korszakot végig megőrizte, pécsi világoskék-fehér színeit rövid ideig viselte, ugyanis a budapesti egységes arculatnak megfelelően királykék-szürke fényezést kapott a társaival együtt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek