Lassan már nemcsak a skandináv országokban divat telente biciklizni; nálunk is. Budapest utcáin például egyre több a bringás a hideg, nyirkos, csúszós utak ellenére. Vannak azonban olyan előírások, amelyeket ajánlott betartani, egyfelől biztonságunk érdekében, másfelől azért, hogy a kerékpár épségben átvészelje az évszakot.

Itt vannak mindjárt a gumik. A téli, síkos útviszonyok miatt nem ajánlott slick (sima) futófelületű külsők használata. A bikemag.hu szakértője szerint inkább vásároljunk egy nehezebb, de jól tapadó új gumit, ha az országúti váz ezt engedi, vagy szélesebbet, és az sem árt, ha ellátták defektvédelemmel. Csúszós úton alacsonyabb nyomású gumival biztonságosabban közlekedhetünk. Ráadásul kisebb a felütés kockázata, amikor letaposott hó borítja a köves, gyökeres ösvényeket.

A sárvédő legyen minél hosszabb. Az indulási pontja is lényeges: nem alkalmasak téli kerekezésre a hajtómű fölött induló sárvédők, mert nem óvják az átdobót, a tányérokat, a középcsapágyat a sártól, kosztól, hólétől. A sárvédő aljára érdemes plusz toldalékot tenni (laffantyú vagy flepni), hogy védje a hajtóművet, a láncot és a lábunkat.

A só, és az útszórásra használt anyagok károsak a fékpofákra és a fékbetétekre, ezek állapotát sokkal gyakrabban kell telente ellenőrizni. Tárcsafék használata javasolt, mivel a tárcsát az elhelyezkedése miatt kevesebb szennyeződés éri, illetve a fékpofái hosszabb élettartamúak. Érdemes a csapágyakra is odafigyelni. Régi bringáknál a középcsapágyház még nem teljesen zárt, hasznos ezeket bezsírozni, leragasztani, hogy a meneteken át ne szivárogjon be a sós lé.

A világítás egész évben fontos, de télen méginkább! Az autósok télen hajlamosak elfeledkezni a kerékpárosokról. Ez elsősorban akkor veszélyes, amikor az autósnak elsőbbségadási kötelezettsége van a kerékpárossal szemben. A kereszteződésekben a rálátási viszonyok rosszak, figyeljünk oda, hogy a kerékpár lámpái működjenek, cseréljük gyakrabban az elemeket, és gondoskodjunk az akkumulátorok töltéséről. A lánc és a lánckerekek megérdemlik, hogy minden használat után száraz ronggyal letörölgessük őket, a hajtásrendszert pedig olajozzuk. A rendszeres karbantartás sok évvel hosszabbítja meg a bringa élettartalmát: érdemes az érzékeny részeknél letisztítani a gépet, így a nyeregcső bilincsnél – ahol befolyhat a koszos víz –, továbbá a váltókaroknál, bovdeneknél, teleszkópvillánál.

Ha lehetőségünk van rá, ne tartsuk a kerékpárt szabad ég alatt. Az acélvázak, bár nehezebben törnek, mint az alumínium- vagy a karbonvázak, könnyen megadják magukat a rozsdának.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!