A GYSEV küzdelmei dízelfronton

Fritz Gergely   ·   2013.10.18. 15:30
gysevic_kk

A 16-os, Hegyeshalom–Csorna–Porpác(–Szombathely) vonalat más viszonylatok mellett 2011. december 11-én vette át a GYSEV. Köztudott, hogy a zöld-sárga vasúttársaság nem rendelkezik univerzális dízelmozdonnyal, így a szentgotthárdi vonalon például évekig a MÁV-Trakció Csörgői továbbították a szerelvényeket. A 16-os vonalon a Budapest és a vasi megyeszékhely között járó intercityk vontatását 2012 nyaráig szintén a Trakció M41-esei végezték, ám a Ludmillák megérkezésével a cég saját mozdonyaival igyekszik megoldani a járatok továbbítását. Kezdetben csak két Ludmilla volt az országban, mindkettő esetében felmerültek műszaki problémák, hiszen a vasúttársaságnak korábban nem volt tapasztalta a típus üzemeltetése kapcsán.

Púpossal halad a 910-es IC a 16-os vonalon október 4-én<br>(fotó: Thomas Fischbacher)

Jelenleg négy 232-es gép vethető be, így a kezdeti meghibásodások megoldása után úgy tűnt, végleg eltűnnek a MÁV-Trakciótól bérelt mozdonyok a 16-os vonalról. M41-esek már nem is járnak arra, ám egy esetleges vis maior esetén a GYSEV néhány alkalommal nehezen tudta megoldani a járatok továbbítását.

Tóth Márk felvételén Szombathelyre érkezik a 004-es Ludmilla csornai fekve maradása miatt az IC924-essel a 305-ös Bobó júliusban. Akkor a járat 40 percet késett

A magas komfortfokozatú, pótjegyköteles, és a dízeles szakaszon 100 kilométer per órás sebességre tervezett járatok vontatása kapcsán a Ludmillák hirtelen bekövetkezett üzemképtelensége esetén fordultak elő problémák. Nyáron néhány alkalommal, valamint október elején fordult elő, hogy GYSEV-Púposok, -Bobók, netán a Trakciótól bérelt M62-es húzott intercity-járatot egy 232-es gép fekve maradása esetén. A három jelzett mozdonytípus egyike sem képes vonatfűtésre, s a kocsik energiaellátásának biztosítására sem alkalmasak (nyáron így nem működik a klíma). A Bobók maximum 80 kilométer per órás sebességgel tudják vontatni a szerelvényeket, így a késés előre borítékolható.

A 922-es IC-t húzza a 301-es Bobó október 15-én<br>(fotó: Moór Ferenc)

Az ügyben kerestük a GYSEV-et is, a társaság válaszában közölte, a Ludmillák rendelkezésre-állási mutatói jók, s a kezdeti nehézségek után már mind a négy mozdony megfelelően működik. Válaszukban hangsúlyozták, a nyári időszakban valóban előfordult, hogy szolgálatképtelenség esetén tolatómozdonynak kellett az IC-szerelvény élére állni, ám a klíma hiánya miatt a kocsik utasterében egyszer sem emelkedett 25 fok fölé a hőmérséklet. Utaspanasz nem érkezett, a Púposok tudják tartani a menetidőt, közlésük szerint a Bobók vontatásakor pedig 10–12 perces késéseket szenvedtek el a járatok. Rázó László közölte, a fűtési időszakban hasonló esetek nem fordulhatnak elő, ha a fűtési ciklusban mégis üzemképtelenné válna egy Ludmilla, a GYSEV vonatfűtésre alkalmas dízelmozdonyt fog bérelni.

A 16-os vonalon halad a 260-as trakciós Szergej 2013 júliusában egy Szombathely–Budapest viszonylatú IC-vel<br>(fotó: Andreas Bayer)

Úgy tudjuk, a MÁV-Trakció, az ÖBB és az RTS a három lehetséges cég, amelyektől várhatóan a GYSEV vonatfűtésre alkalmas dízelgépet bérelhet egy esetleges vis maior esetén.

Tandemben húzzák a csornai intercity-t a GYSEV Bobói. A kép okóber 14-én készült<br>(fotó: Moór Ferenc)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek